Název:
Stanice pro zkoušky odpružení jízdních kol
Překlad názvu:
Bicycle suspension test stations
Autoři:
Volánka, Lukáš ; Růžička, Bronislav (oponent) ; Mazůrek, Ivan (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato práce se zabývá návrhem stanice pro zkoušky odpružení jízdních kol. V současnosti se stále vyvíjejí nové technologie odpružení, a to obzvláště u horských kol, které jsou určeny do velmi náročného terénu. Pro tento vývoj nových technologií je nutné mít vhodnou stanici, která umožňuje experimentální ověřování jízdních vlastností, a to ideálně v laboratorních podmínkách. Klíčové vlastnosti, které je možné u kola vyhodnocovat, jsou komfort jízdy a grip neboli přilnavost. Navržená stanice využívá válcového simulátoru vozovky umístěného pod testovaným závěsem (kolem). Na obvod simulátoru jsou umísťovány překážky, které při přejetí excitují do kola vibrace, čímž je napodobena jízda po hrbolaté cestě. Na stanici je možné hodnotit vlastnosti předního i zadního zavěšení, přičemž kolo je do stanice upnuto vždy za osu netestovaného závěsu. Hmotnost jezdce je při testech nahrazena pomocí přídavných závaží, umístěných na nosiči, který spojuje sedlovou a hlavovou trubku kola. Přídavná závaží je možné posouvat pro napodobení různých poloh cyklisty při jízdě. Ke zkušební stanici byl vytvořen virtuální dynamický model, díky kterému jsou experimenty mnohem efektivnější. Simulační model byl navržen a otestován v softwaru MSC Adams. Zkušební stanice společně s virtuálním modelem tvoří jednoduchý nástroj, který umožňuje rychlé a efektivní testování kvality odpružení jízdních kol.
This work deals with the design of a bicycle suspension testing station. Currently, new suspension technologies are still being developed, especially for mountain bikes, which are intended for very rough terrain. For this development of new technologies, it is necessary to have a suitable station that enables experimental verification of driving characteristics, ideally in laboratory conditions. The key features that can be evaluated in a bike are riding comfort and grip. The designed station uses a cylindrical road simulator placed under the tested suspension (wheel). Speed bumps are placed on the cylinder of the simulator, which excite vibrations in the bike when passed over, which simulates driving on a bumpy road. At the station, it is possible to evaluate the properties of the front and rear suspension, while the bicycle is always clamped to the station by the axis of the untested suspension. During the tests, the riders weight is replaced by additional weights placed on a rack that connects the seat and head tube of the bike. The additional weights can be moved to imitate different positions of the cyclist while riding. A virtual dynamic model was created for the test station, which makes the experiments much more efficient. The simulation model was designed and tested in MSC Adams software. The test station together with the virtual model forms a simple tool that enables quick and efficient testing of the quality of bicycle suspension.
Klíčová slova:
horské kolo; jízdní vlastnosti; komfort jízdy; odpružení; přilnavost; zkušební stanice; driving characteristics; driving comfort; grip; mountian bike; suspension; test station
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/212255