Název:
Využití oxidu dusného pro zvýšení výkonových parametrů zážehového motoru
Překlad názvu:
The use of nitrous oxide to increase the performance parameters of an SI engine
Autoři:
Dobeš, Tomáš ; Bazala, Jiří (oponent) ; Beran, Martin (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tento vědecký článek se zaměřuje na využití oxidu dusného jako přísady do paliva pro zvýšení výkonových parametrů zážehového motoru. Výsledky experimentů ukazují, že přidání oxidu dusného do směsi paliva a vzduchu může zlepšit spalování a tím i výkon motoru. Výhody zahrnují zvýšení výkonu, snížení emisí oxidů dusíku a zlepšení účinnosti spalování. Nicméně, je také nutné brát v úvahu možné negativní účinky, jako je například zvýšená tvorba oxidů dusíku při vysokých teplotách. Celkově lze říci, že použití oxidu dusného jako přísady do paliva může přinést významné vylepšení výkonu zážehového motoru, pokud je používán s rozvahou a v souladu s příslušnými normami a směrnicemi
This scientific article focuses on the use of nitrous oxide as an additive to fuel for improving the performance parameters of a spark-ignition engine. The results of experiments show that adding nitrous oxide to the fuel-air mixture can improve combustion and thus the performance of the engine. The benefits include increased power, reduced nitrogen oxide emissions, and improved combustion efficiency. However, it is also necessary to consider possible negative effects, such as increased nitrogen oxide formation at high temperatures. Overall, the use of nitrous oxide as an additive to fuel can bring significant improvements in the performance of a spark-ignition engine if used with caution and in accordance with relevant standards and guidelines
Klíčová slova:
emise; oxid dusný; palivo; spalování; výkonové parametry; zážehový motor; účinnost spalování; combustion; combustion efficiency; emissions; fuel; nitrous oxide; performance parameters; spark-ignition engine
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/211837