Original title:
Návrh předpjatého trámového mostu
Translated title:
Design of a prestressed beam bridge
Authors:
Řehulka, Richard ; Panáček, Josef (referee) ; Nečas, Radim (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Předmětem této bakalářské práce je návrh dodatečně předpjaté trámové lávky přes řeku. Jedná se o staticky neurčitou konstrukci jednostranně vetknutou a na druhé straně prostě podepřenou. Niveleta lávky je vedena v parabolickém oblouku. Dolní povrch lávky má od poloviny rozpětí výškový parabolický náběh směrem k vetknutí. V rámci posouzení byly ověřeny mezní stavy únosnosti a mezní stavy použitelnosti. V rámci modelování byl použit program Scia Engineer a posuzování prováděno výpočtem v tabulkovém procesoru za současného ověřování ručním výpočtem a za pomoci programu Scia engineer. S touto prací souviselo vytvoření výkresové dokumentace, vizualizace a statického výpočtu, které jsou součástí příloh.
The aim of this bachelor thesis is to design prestressed beam bridge across river. Bridge is a statically indeterminate structure fixed on one side and on the other side is roller support. Vertical alignment consists of parabolic arc. Height of construction is enlarged from mid of the span to the fixed side. The construction was designed and assessed to the serviceability limit state and ultimate limit state. Scia engineer was used for modelling. Calculation was mainly done in Microsoft Excel and checked by hand and in Scia engineer. Subject of this thesis was also creating a drawings, visualization, and static calculation, which could be found in attachment.
Keywords:
beam bridge; bridge for pedestrians and cyclists; one span bridge; prestressed concrete; serviceability limit state; statically indeterminate bridge; ultimate limit state; lávka pro pěší a cyklisty; mezní stav použitelnosti; mezní stav únosnosti; most o jednom poli; předpjatý beton; staticky neurčitý most; trámový most
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/211532