Original title:
Z čeho se skládá hudba v českých televizních reklamách
Translated title:
What the music in Czech television commercials consist of
Authors:
Blažej, Jáchym ; Vranka, Marek (advisor) ; Hroch, Miloš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce "Z čeho se skládá hudba v českých televizních reklamách" se zabývá hudbou použitou v televizní reklamě. Konkrétně tím, z čeho se hudba skládá, jak její vybrané prvky působí a jak jsou v reklamách uplatněny. Práce je dělena na dvě části - teoretickou a výzkumnou. Teoretická část představuje danou problematiku - reklamu, televizní reklamu, hudbu a hudbu v reklamě a jejich jednotlivé vybrané prvky, na které navazuje část výzkumná. Ve výzkumné části je nejprve představena a zdůvodněna zvolená metodika výzkumu a dále jsou prezentována data vzešlá z kvantitativní analýzy vybraných prvků hudby ve 100 televizních reklamách. Je zde zodpovězeno, jaké má hudba obecné vlastnosti, jaké nástroje jsou v ní obsaženy, z jakých množin tónů se skládá a jak se vybrané prvky uplatňují vůči reklamě a sobě samým. Obecnými vlastnostmi se rozumí to, v kolika reklamách je hudba obsažena, jakou má délku vůči celkové délce reklam, jaká je její míra aktivace - zde sjednocující vlastnosti tempa, dynamiky a rytmu, a některé další vlastnosti. Dále jsou představeny jednotlivé identifikované hudební nástroje obsažené v hudbě a u vybraných případů odůvodněno jejich použití z hlediska možných stereotypů a kulturního a dobového podmínění, které s výběrem a použitím hudby v reklamě souvisí. Možná charakterizace množiny tónů a...The study "What does music in Czech television commercials consist of?" deals with music used in television commercials. In particular, what the music consists of, how its selected elements work and how they are applied in commercials. The work is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part introduces the subject area - advertising, television advertising, music and music in advertising and their individual selected elements, followed by the research part. In the research part, the chosen research methodology is first introduced and justified and then the data resulting from the quantitative analysis of selected elements of music in 100 television commercials are presented. It is answered what the general characteristics of music are, what instruments are included in it, what sets of tones it consists of and how the selected elements apply to the advertisement and to themselves. The general properties are understood as how many ads the music is contained in, its length relative to the total length of the ads, its level of activation - here the unifying properties of tempo, dynamics and rhythm, and some other properties. Next, the different identified musical instruments included in the music are presented and, in selected cases, their use is justified in terms of...
Keywords:
advertising; function of music; music; music in television advertising; musical elements; television advertising; funkce hudby; hudba; hudba v televizní reklamě; hudební prvky; reklama; televizní reklama
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/182261