Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Závěrečná učňovská zkouška podle jednotného zadání - popis současného stavu ve vybraných SOU pro sluchově postižené v České republice
Original title:
Závěrečná učňovská zkouška podle jednotného zadání - popis současného stavu ve vybraných SOU pro sluchově postižené v České republice
Translated title:
The final apprenticeship exam according to a unified assignment - a description of the current state in selected secondary vocational schools for the Deaf in the Czech Republic
Authors:
Maděrová, Sára ; Hudáková, Andrea (advisor) ; Okrouhlíková, Lenka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá tzv. závěrečnou zkouškou podle jednotného zadání, kterou od školního roku 2014/2015 povinně skládají všichni žáci středních škol poskytujících střední vzdělání s výučním listem. Cílem práce je popsat současnou podobu této zkoušky ve vybraných tzv. středních odborných učilištích a odborných učilištích pro sluchově postižené. Pozornost je věnována především uplatnění závazného jednotného zadání vs. využití tradičních, na konkrétní škole dlouhodobě zaužívaných podob realizace této zkoušky, individualizaci zkoušky pro jednotlivé žáky a zohlednění tzv. podpůrných opatření doporučených školským poradenským zařízením. Při výzkumném šetření je využito metod obsahové analýzy kurikulárních dokumentů, observace během závěrečné zkoušky a polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy. Klíčová slova: jednotné zadání, odborné učiliště pro sluchově postižené, podpůrná opatření, střední odborné učiliště pro sluchově postižené, střední vzdělání, výuční list, závěrečná zkouška, žák se sluchovým postižením, žák se speciálními vzdělávacími potřebamiThis bachelor thesis focuses on the final exam which was, in 2014/2015, unified for all the graduates of secondary schools providing secondary education with apprenticeship certificate. The point of this thesis is to analyze said final exam in certain hand-picked secondary vocational schools as well as some vocational schools for the Deaf. Furthermore, this study deals with the process of applying this mandatory unified assignment, how the individual needs of a student are met, how the supporting measures fit in and how the traditional approach affects these changes. In the second part, the research survey, the method of content analysis of curricular documents (framework educational programmes and school educational programmes), observation during final exam and semi-structured interviews with teachers has been used. Key words: apprenticeship certificate, Deaf student, final exam, secondary education, secondary vocational school for the Deaf, student with special educational needs, supporting measures, unified assignment, vocational school for the Deaf
Keywords:
apprenticeship certificate|Deaf student|final exam|secondary education|secondary vocational school for the Deaf|student with special educational needs|supporting measures|unified assignment|vocational school for the Deaf; jednotné zadání|odborné učiliště pro sluchově postižené|podpůrná opatření|střední odborné učiliště pro sluchově postižené|střední vzdělání|výuční list|závěrečná zkouška|žák se sluchovým postižením|žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/119262