Název:
Postoje dětí ve vybraném dětském domově se školou k problematice jejich umístění a jejich zkušeností s návykovými látkami
Překlad názvu:
Attitudes of children in the selected facility to the issue of their placement and their experiences with addictive substances
Autoři:
Dvořáková, Lucie ; Váchová, Alena (vedoucí práce) ; Blažková, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá postoji dětí ve vybraném v dětském domově se školou k problematice jejich umístění a jejich zkušeností s návykovými látkami. Teoretická část představuje vymezení pojmu návykové látky, včetně jejich dělení i prevence užívání; dětský domov se školou, diskutuje příčiny umístění dětí v tomto zařízení a prevence rizikového chování. Praktická část představuje analýzu důvodů umístění dětí v konkrétním zařízení i analýzu jejich zkušeností s návykovými látkami před jejich umístěním do zmíněného zařízení. Cílem je zjistit, jaký postoj zaujímají děti umístěné v dětském domově se školou k problematice důvodů jejich umístění a k užívání návykových látek. Na základě vyhodnocení za pomoci analýzy spisové dokumentace a rozhovorů s vybranými dětmi i s jejich učiteli je navrhnut program rozvoje osobnosti každého participanta, program prevence i návrh projektů zaměřených na návykové látky pro první stupeň a druhý stupeň základní školy. Výsledkem šetření je zjištění, že obě dvě oblasti (analýza spisové dokumentaci i příběh vytěžený z rozhovorů s participanty) se vzájemně prolínají a doplňují. Ve všech případech se důvody umístění shodují. Stěžejní pro umístění vybraných participantů je dle zjištěných informací ve všech případech rodina (neadekvátní péče, patologický jev v rodině v podobě...The thesis explores the attitudes of children in a selected residential school towards the issue of their placement and their experiences of substance abuse. The theoretical part presents the definition of the term addictive substances, including their division and prevention of use; children's home with school, discusses the reasons for the placement of children in this facility and prevention of risky behavior. The practical part presents an analysis of the reasons for the placement of children in a particular facility as well as an analysis of their experiences with addictive substances before their placement in the facility. The aim is to find out what attitude children placed in a children's home with school have to the issue of the reasons for their placement and to the use of addictive substances. On the basis of the evaluation, with the help of the analysis of the case files and interviews with the selected children and their teachers, a personal development programme for each participant, a prevention programme and a proposal for projects focused on addictive substances for the first and second grade of primary school are proposed. As a result of the investigation, it is found that the two areas (the analysis of the dossier and the narrative extracted from the interviews with the...
Klíčová slova:
dětský domov se školou; návykové látky; prevence; příčiny umístění; ústavní výchova; addictive substances; causes of placement; children's home with school; institutional education; prevention