Original title:
Návrh systémové podpory čtenářského prostředí v mateřské škole (akční výzkum)
Translated title:
Proposal of system support for the reading environment in kindergarten (action research)
Authors:
Fiedlerová, Eliška ; Laufková, Veronika (advisor) ; Ronková, Jolana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje tématu čtenářské pregramotnosti a vytvoření kvalitního čtenářského prostředí. Cílem práce je podpořit u dětí a rodičů jejich zájem o čtenářství a knihy pomocí realizování různých aktivit. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V části teoretické se nachází vysvětlení, co čtenářské prostředí je a ovlivňuje ho. Dále zde dochází k vymezení základních pojmů pojící se s čtenářskou pregramotností a její důležitost v rámci vývoje dítěte. Dále zde jsou popsané vybrané aktivity a projekty podporující čtenářství a jak by měla dětská knihovna ve škole vypadat a splňovat. Závěrem teoretické části jsou popsány vhodné žánry pro děti předškolního věku a doporučené vybrané tituly do dětských knihoven. Empirická část popisuje realizovaný výzkum ve vybrané mateřské škole. Jako forma výzkumu byl stanoven akční výzkum, který nejlépe splňoval podmínky pro dosažení daného cíle. Problémem akčního výzkumu byl stanoven nedostatečný zájem o knihy a čtení u dětí a jejich rodičů. V rámci výzkumu bylo stanoveno šest výzkumných otázek a navrženy aktivity pro zvýšení zájmu. Dále byly ve výzkumu využity metody pozorování, rozhovory a dotazníky. Během výzkumu docházelo ke komplikacím, které znemožňovaly výzkum v plném rozsahu a jsou v práci popsány. V rámci realizace navržené podpory se...The thesis focuses on the topic of reading preliteracy and the creation of a quality reading environment. The aim of the thesis is to encourage children and parents to develop their interest in reading and books through the implementation of various activities. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. In the theoretical part, there is an explanation of what the reading environment is and how it is influenced. Furthermore, there is a definition of the basic concepts related to reading preliteracy and its importance in the child's development. It also describes selected activities and projects that promote reading and what a children's library in a school should look like. Finally, the theoretical part describes appropriate genres for preschool children and recommended selected titles for children's libraries. The empirical part describes the research conducted in the selected kindergarten. Action research was determined as the form of research that best met the conditions for achieving the given goal. The problem of action research was determined to be the lack of interest in books and reading among children and their parents. Six research questions were set and activities were designed to increase interest. Furthermore, observation, interview and questionnaire methods were used...
Keywords:
kindergarten; reading environment; reading pre-literacy; working with book; mateřská škola; práce s knihou; čtenářská pregramotnost; čtenářské prostředí
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/180881