Název:
Morální dilemata učitele v předškolním vzdělávání
Překlad názvu:
Moral dilemmas of the teacher in preschool education
Autoři:
Zálešáková, Irena ; Dostálová, Vladimíra (vedoucí práce) ; Urbanová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V mateřských školách se setkávají pedagogové s různými morálními dilematy v průběhu svého profesního života. Diplomová práce se zaměřuje na tato dilemata a snaží se je identifikovat a zjistit, jak jsou ze strany pedagogů řešena a jak je dále ovlivňují v jejich práci. Cílem práce je poskytnout náhled na tuto oblast profesního působení učitelek v předškolním vzdělávání a přispět tak k lepšímu porozumění tématu a zároveň prolomit určité zlehčující postoje, které vnímají morální dilemata v mateřských školách jako nepodstatné k řešení a morální formaci pedagogů. Teoretická část diplomové práce se zabývá etikou a morálkou, poodhaluje kořeny těchto oborů a jejich nesystematické či často chybějící uchopení v práci pedagogů, v jejich působení na morální formaci žáků, popisuje osobnost pedagoga z pohledu morálky a etiky, nezapomíná ani na povinnostní etiku a etiku ctnosti. Samostatná kapitola je věnována morálnímu jednání, které definuje morální integritu, morálnímu usuzování a morálním dilematům, dále rozebírá podrobněji téma profesní etiky. V části věnované etickým kodexům ukazuje značné rozdíly mezi pojetím etických kodexů v České republice - etický kodex učitele versus etický kodex křesťanského učitele - a pojetím ve vybraných zemích zejména Evropské unie. Závěrečná kapitola teoretické části diplomové...In kindergartens, teachers encounter various moral dilemmas in the course of their professional lives. The diploma thesis focuses on these dilemmas and tries to identify them and find out how they are solved by pedagogues and how they further influence them in their work. The aim of the thesis is to provide an insight into this area of the professional activity of female teachers in preschool education and thus contribute to a better understanding of the topic and at the same time break down certain belittling attitudes that perceive moral dilemmas in kindergartens as irrelevant to the solution and moral formation of pedagogues. The theoretical part of the diploma thesis deals with ethics and morality, reveals the roots of these fields and their unsystematic or often missing grasp in the work of pedagogues, in their effect on the moral formation of pupils, describes the personality of the pedagogue from the point of view of morality and ethics, not forgetting the ethics of duty and the ethics of virtue . A separate chapter is devoted to moral action, which defines moral integrity, moral reasoning and moral dilemmas, and further discusses the topic of professional ethics in more detail. In the section devoted to ethical codes, it shows significant differences between the concept of ethical codes in...
Klíčová slova:
Komenský; morální dilema; osobnost pedagoga; výchova; education; moral dilemma; personality of the teacher ,Comenius