Název:
Hodnocení plochonoží u dětí staršího školního věku a návrh intervenčního programu
Překlad názvu:
Flat foot evaluation in older school-age children and proposal for an intervention programm
Autoři:
Havelková, Veronika ; Jandová, Soňa (vedoucí práce) ; Hájková, Jana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se věnuje problematice plochonoží u dětí staršího školního věku. Cílem práce bylo zjistit a zhodnotit výskyt této deformity u dětí a následně vytvořit návrh intervenčního programu, který bude aplikovatelný ve výuce tělesné výchovy na školách. Výzkum probíhal na Základní škole Na Balabence a zúčastnilo se ho 21 chlapců a 36 dívek ve věku od 11 do 16 let. Pro měření plochonoží jsme využili tenzometrickou desku FootScan® (RSscan International, Belgie). Získané výsledky ukázaly, že normální stav chodidla má 42,86 % chlapců, 52,38 % se potýká s plochými chodidly a 4,76 % chlapců má nohu vysokou. U dívek jsme naměřili 38,89 % s normálními a 61,11 % s plochými chodidly. Dle dalších výpočtů jsme zjistili, že neexistuje jasně prokazatelná lineární závislost mezi výskytem plochonoží a hmotnostně-výškovým poměrem. Při sestavování cviků do intervenčního programu jsme vycházeli z poznatků získaných předchozí rešerší literatury. Volili jsme cviky nenáročné na technické provedení z důvodu možnosti zařazení do výuky tělesné výchovy. Ověření funkčnosti programu bude předmětem závěrečné práce v rámci magisterského studia.The bachelor's thesis is devoted to the issue of flat feet in children of older school-age. The aim of the work was to find out and evaluate the occurrence of this deformity in children and subsequently to create a proposal for an intervention programme that will be applicable in the teaching of Physical Education in schools. The research was carried out at Na Balabence Elementary School and 21 boys and 36 girls aged between 11 and 16 years old participated in it. We used the FootScan® tensometric plate (RSscan International, Belgium) to measure flat feet. The obtained results showed that 42.86 % of the boys have a normal foot condition, 52.38 % have flat feet and 4.76 % of the boys have a high foot. In girls, we measured 38.89 % with normal and 61.11 % with flat feet. According to next calculations, we found that there is no clearly demonstrable linear dependence between the occurrence of flat feet and the weight-height ratio. When compiling the exercises for the intervention programme, we used the knowledge obtained from the previous literature research. We chose exercises that are not demanding of technical performance due to the possibility of inclusion in physical education classes. Verification of its functionality will be the subject of the final thesis within the framework of the Master's study.
Klíčová slova:
chůze; deformity chodidla; prevence; žáci; foot deformity; prevention; pupils; walk