Original title:
Rozdíl úrovně pohybových schopností žáků v závislosti na typu navštěvované školy
Translated title:
The difference of students movement abilities depending on the type of attended school
Authors:
Závěrková, Eliška ; Kašpar, Ladislav (advisor) ; Hájková, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit a porovnat pohybové schopnosti žáků devátých tříd základních škol a stejně starých žáků víceletých gymnázií. K zjištění úrovně pohybových schopností byla použita testová baterie UNIFITTEST 6-60. Dílčími cíli práce je porovnat získané výsledky s populačními normami, porovnat somatický stav obou výzkumných souborů a porovnat pohybové schopnosti s ohledem na pohlaví. Tato práce je členěna na část teoretickou a výzkumnou. V teoretické práci se nejdříve věnujeme definici, dělení a popisu pohybových schopností, poté je uvedena historie a skladba testového profilu UNIFITTEST 6-60. Dále jsou v teoretické části věnovány kapitoly věkovým zákonitostem mládeže ve věku 14-15 let, rozdílům v RVP a ŠVP a v neposlední řadě rešerši dostupné literatury. Výzkumná část je věnována samotnému průběhu měření, popisu výzkumných souborů a analýze výsledků. Závěr práce obsahuje diskuzi a vyhodnocení získaných dat. Výsledky této práce potvrdily hypotézu, že studenti víceletých gymnázií dosahují lepších pohybových schopností, než žáci základních škol. Rozdíly však nedosahují velmi významných hodnot.The main aim of this thesis is to determine and compare the movement abilities of ninth-grade elementary school students and students of the same age from high schools called "gymnázium". The UNIFITTEST 6-60 test battery was used to determine the level of movement abilities. The sub-goals of the thesis are to compare the obtained results with population norms, compare somatic conditions of both research groups, and compare movement abilities with respect to gender. The thesis is divided into a theoretical and research part. In the theoretical section, we first focus on the definition, classification, and description of movement abilities. Then, the history and composition of the UNIFITTEST 6-60 test profile are presented. Furthermore, the theoretical section includes chapters on age-related specifics of youth aged 14-15 years, differences in physical education and sport lessons in both types of schools and a review of available literature. The research section is devoted to the measurement process, description of research groups, and analysis of results. The conclusion of the thesis includes a discussion and evaluation of the obtained data. The results of this thesis confirm the hypothesis that students from gymnasiums show better movement abilities than elementary school students. However, the...
Keywords:
adolescents; elementary school; high school; motor tests; somatic measurements; test battery; UNIFITTEST 6-60; adolescenti; motorické testy; somatické měření-; testová baterie; UNIFITTEST 6-60; víceleté gymnázium; základní škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/180498