Original title:
Vzdělávací možnosti abstraktní malby na 1. stupni základní školy
Translated title:
Educational Possibilities of Abstract Painting at the Primary School
Authors:
Šilarová, Tereza ; Svatošová, Zuzana (advisor) ; Gajdošíková, Pavla (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá otázkou abstraktní malby na první stupni základní školy. Cílem této práce je podrobně popsat a zhodnotit proces žákovského porozumění principům abstraktní malby v procesu výtvarného projektu realizovaném ve 2. třídě. Teoretická část popisuje současné pojetí výtvarné výchovy - pedagogický konstruktivismus, vizuální gramotnost, interpretaci, reflexi a reflektivní dialog, tvorbu, umělecké dílo ve výuce a hodnocení. Součástí teoretické části je i vztah umění a kurikula. Další kapitola se věnuje malbě a jejím druhům, následně je popsána abstraktní malba - co to je, kdy vzniká a co jí ovlivnilo. Zmíněn je také jeden z představitelů abstraktního malířství František Kupka a dvě jeho významná abstraktní díla, která se žáci pokoušejí interpretovat. Praktická část obsahuje průběh a zhodnocení autorčina pedagogického akčního výzkumu. Jedná se o projekt, který vede žáky k setkání s abstraktní malbou a postupně k jejímu většímu porozumění. Nejprve se žáci setkávají s pojmem abstraktní malba, následně jsou konfrontováni s reprodukcí abstraktní malby a dílem v galerii, dále se snaží vybrané dílo pomocí vhodných otázek interpretovat. Zakončí to svou vlastní tvorbou vytvořenou na základě řízené imaginace, malbou zátiší, ale "abstraktně" a pracovním listem s diskuzí o tom, co je a není...The diploma thesis deals with the issue of abstract painting in primary school. The aim of this work is to describe and evaluate in detail the process of student understanding of the principles of abstract painting in the process of an art project realized in the second grade. The theoretical part describes the current concept of art education - pedagogical constructivism, visual literacy, interpretation, reflection and reflective dialogue, creation, artwork in teaching and assessment. The theoretical part also includes the relationship between art and curriculum. The next chapter is devoted to painting and its types, then abstract painting is described - what it is, when it was created and what influenced it. One of the representatives of abstract painting, František Kupka, is also mentioned with two of his important abstract works, which the students try to interpret. The practical part contains the progress and evaluation of the author's pedagogical action research. This is a project that leads pupils to an encounter with abstract painting and gradually to a greater understanding of it. First, the students encounter the concept of abstract painting, then they are confronted with a reproduction of an abstract painting and a work in a gallery, and then they try to interpret the selected work using...
Keywords:
abstract painting; art education; interpretation; Primary education; visual literacy; abstraktní malba; interpretace; Primární vzdělávání; vizuální gramotnost; výtvarná výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/180771