Název:
Hudebně pohybová výchova se zaměřením na taneční prvky v hodinách HV na 1. stupni ZŠ
Překlad názvu:
Music and movement education with a focus on dance elements in music education classes at the first stage of primary schools
Autoři:
Hošková, Petra ; Jiřičková, Jiřina (vedoucí práce) ; Selčanová, Zuzana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce řeší téma hudebně pohybové výchovy se zaměřením na taneční prvky v hodinách hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Cílem práce je shrnout spektrum tanečních prvků, postihnout jejich význam v rozvoji hudebnosti dětí, zjistit současný stav uplatňování tanečních prvků v hodinách hudební výchovy v 3. - 5. ročníku základní školy a zhodnotit jej. Teoretická část je věnována vývoji hudebně pohybové výchovy a tance, dále vymezuje možnosti hudebně pohybové výchovy a uplatňování tanečních prvků v hodinách hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Součástí je také charakteristika dítěte mladšího školního věku a zmapování pedagogické a odborné literatury týkající se taneční výchovy. Cílem praktické části je zjistit současný stav zařazení tanečních prvků do průběhu hodin hudební výchovy. Na základě dvou metod, pozorování a dotazníkového šetření, je zkoumán pohled na tuto problematiku ze strany vyučujících i samotných žáků, tyto poznatky jsou poté zhodnoceny. Výsledky provedeného výzkumu ukazují, že zařazování tanečních prvků ve výuce má pro žáky významný přínos z různých hledisek, proto by nemělo být opomíjeno. Míra využití těchto činností je přesto relativně nízká. Zapojení taneční výchovy se setkává u žáků, zejména u dívek, s velkou oblibou, i když s přibývajícím věkem žáků se...The thesis deals with the topic of musical movement education when mainly focuses on the use of dance movement elements at music classes at primary stage of elementary school. The thesis aims to summarize whole spectrum of dance movement elements, evaluate their importance for the development of children's musicality and determinate current state of use of dance movement elements at music classes for third to fifth grade of elementary school. Further the thesis evaluates this current state of use of dance movement elements at music classes. The theoretical part of the thesis is dedicated to a progress of musical movement education and dance. It shows potential of use of musical movement education and application of dance movement elements during music classes at primary stage of elementary school. This part also describes a main characteristic of school-aged child and contains a survey of pedagogical literature and literature related to dance education. The practical part of the thesis aims to determinate current state of use of dance movement elements at music classes. With the use of two methods, including observation and questionnaire survey, the thesis further focuses on the point of view on current use of dance movement elements during music classes from teachers and pupils them selves. The...
Klíčová slova:
3.-5. ročník ZŠ; hudebně pohybová výchova; mladší školní věk; rozvoj hudebnosti dětí; taneční prvky; 3rd to 5th grade of elementary school; dance movement elements; development of children's musicality; musical movement education; younger school age