Název:
Podpora pedagogů ve vzdělávání dětí s vývojovou dysfázií v běžné mateřské škole.
Překlad názvu:
Support of teachers in education of children with developmental dysphasia in a regular kindergarten.
Autoři:
Teichmanová, Andrea ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Korandová, Zuzana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena logopedicky. Cílem práce je podpora pedagogů při vzdělávání dětí s vývojovou dysfázií v běžné mateřské škole. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozdělena na tři kapitoly. První kapitola se zabývá inkluzivním vzděláváním a možnosti vzdělávání předškolních dětí s narušenou komunikační schopností. Další kapitola je zaměřena na charakteristiku narušené komunikační schopností - vývojové dysfázii, tzn. na její příčiny, příznaky, diagnostiku a terapii. Poslední kapitola popisuje kvalifikaci a profesní kompetence učitele běžné mateřské školy a jeho roli při vzdělávání dětí s narušenou komunikační schopností, konkrétně vývojovou dysfázií. Praktická část diplomové práce sleduje orientaci učitelů běžných mateřských škol v této problematice. Výzkumné šetření proběhlo formou rozhovorů s dvanácti učitelkami běžných mateřských škol, a následně zpracováno tematickou analýzou. Na závěr je vytvořeno doporučení pro praxi, které slouží jako podklad pro podporů učitelů běžných mateřských škol při vzdělávání dětí s vývojovou dysfázií. KLÍČOVÁ SLOVA Vývojová dysfázie, běžná mateřská škola, učitel mateřské školyThe master's thesis is focused on speech therapy. The aim of the thesis is to support pedagogues in the education of children with developmental dysphasia in a regular kindergarten. The thesis has a theoretical and a practical part. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter deals with inclusive education and education options for preschool children with impaired communication skills. The next chapter is focused on the characteristic of impaired communication skills - developmental dysphasia, i.e. on its causes, symptoms, diagnosis, and therapy. The last chapter describes the qualifications and professional competence of a regular kindergarten teacher and his role in the education of children with impaired communication skills, namely developmental dysphasia. The practical part of the thesis studies the orientation of ordinary kindergarten teachers in this issue. The research was conducted in the form of interviews with twelve teachers of ordinary kindergartens, and then processed by thematic analysis. In conclusion, a recommendation for practice is created, which serves as a basis for supporting teachers of ordinary kindergartens in the education of children with developmental dysphasia. KEYWORDS Developmental dysphasia, ordinary kindergarten, teacher of ordinary...
Klíčová slova:
běžná mateřská škola; učitel běžné mateřské školy; Vývojová dysfázie; Developmental dysphasia; ordinary kindergarten; teacher of ordinary kindergargarten