Original title:
Pregramotnostní dovednosti socio-kulturně znevýhodněných dětí v mateřských školách
Translated title:
Pre-literacy skills of socio-culturally disadvantaged kindergarten children
Authors:
Korbelová, Karolína ; Málková, Gabriela (advisor) ; Sotáková, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem této diplomové práce je mapování pregramotnostních dovedností socio-kulturně znevýhodněných dětí posledních ročníků mateřských škol, a to ve srovnání s výkony v oblasti pregamotnostních dovedností jejich vrstevníků. Práce je zpracována na podkladě empirického výzkumu v mateřských školách s dětmi (N=47) ve věku 68 až 82 měsíců a jejich rodiči (zákonnými zástupci). Cílem této výzkumné diplomové je nejen popis charakteru pregramotnostních dovedností předškoláků ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí, ale také systematický přehled poznatků o fenoménu socio-kulturního znevýhodnění ve stávající odborné psychologické literatuře a návrh konkrétního postupu pro identifikaci socio-kulturního znevýhodnění. Tento postup je v předkládané práci aplikován jako součást metodologických kroků ve výzkumné části práce. Socio-kulturní znevýhodnění je tak identifikováno na základě nejvyššího dosaženého vzdělání matky a úrovně receptivního slovníku dítěte. Statistické analýzy údajů o pregramotnostních dovednostech socio-kulturně znevýhodněných dětí a jejich vrstevníků neohrožených socio-kulturním znevýhodněním odhalují, že socio-kulturně znevýhodněné dosahují v rámci některých pregramotnostních dovedností (fonematické uvědomování, znalost písmen, počáteční psaní a čtení) statisticky významně horších...The subject of this thesis is the mapping of the pre-literacy skills of socio-culturally disadvantaged children in the last year of kindergarten in comparison with the performance of pre-literacy skills of their peers. The thesis is based on empirical research in kindergartens with children (N=47) aged 68 to 82 months and their parents (legal representatives). The aim of this research work is not only to describe and characterize the pre-literacy skills of pre-schoolers from socio-culturally disadvantaged backgrounds, but also to systematically review what is known about the phenomenon of socio-cultural disadvantage in the existing psychological literature and to propose a specific procedure for identifying socio-cultural disadvantage. This procedure is applied in this paper as part of the methodological steps in the research part of the thesis. The socio-cultural disadvantage is thus identified based on the mother's highest level of education and the child's level of receptive vocabulary. Statistical analyses of data on the pre-literacy skills of socio-culturally disadvantaged children and their peers who are not at risk of socio-cultural disadvantage reveal that socio-culturally disadvantaged children perform statistically significantly worse than children who are not at risk of socio-cultural...
Keywords:
assessment of early literacy skills; emerging reading; preliteracy; socio-cultural disadvantage; diagnostika pregramotnosti; fonematické uvědomování; počáteční čtení; pregramotnost; rychlé jmenování; socio-kulturní znevýhodnění;; znalost písmen
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/180990