Název:
Česká fotografie architektury ve dvacátých až padesátých letech 20. století
Překlad názvu:
Czech Architectural Photography in the 1920s to the 1950s
Autoři:
Kubištová, Mariana ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Schlosser Trnková, Petra (oponent) ; Pospěch, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Mariana Kubištová ČESKÁ FOTOGRAFIE ARCHITEKTURY VE DVACÁTÝCH AŽ PADESÁTÝCH LETECH 20. STOLETÍ Abstrakt Dizertační práce Česká fotografie architektury ve dvacátých až padesátých letech 20. století se zabývá tématem fotografie architektury, jež je vymezeno dvacátými až padesátými lety 20. století, soustředěno na české prostředí a zaměřeno zejména na stýkání fotografie se soudobými počiny na poli architektury, tedy na fotografii moderní architektury. Metodologicky téma zkoumá jak pohledem vycházejícím z vizuálních studií, tak aplikuje o něco tradičnější přístupy, které se snaží definovat fotografii architektury v závislosti na posláních, které vykonává, vymezit různé její kategorie, popsat její historii a jmenovat některé její důležité představitele. Každý z těchto přístupů je totiž schopen zachytit jiný aspekt sledovaného tématu. První část práce se pokouší odpovědět na otázku, co je to fotografie architektury, co za ni můžeme považovat a jak k ní lze přistupovat a interpretovat ji. Shrnuje také dosavadní poznání o historii tohoto oboru, a to jak u nás, tak v zahraničí. V neposlední řadě se pokouší nastínit historický, společenský a výtvarný kontext ve zkoumané době. Druhá část práce vychází z předpokladu, že jádro a největší objem vizuálního materiálu leží v oblasti živnostenské fotografie. Zkoumání...Mariana Kubištová CZECH ARCHITECTURAL PHOTOGRAPHY IN THE 1920s TO THE 1950s Abstract The thesis Czech Architectural Photography in the 1920s to the 1950s presents the theme of architecture photography, from the 1920's to the 1950's, focusing on Czech cultural setting, observing photography meeting contemporary acts in the field of architecture, thus the photography of modern architecture. It methodologically researches the theme from a visual study viewpoint; however it applies a little more traditional approaches, which try to define architecture photography depending on functions it carries out; to demarcate its various categories, describe its history and name some of its important representatives. Each of these approaches is able to capture a different aspect of the observed theme. The first part of the thesis attempts to answer what architecture photography is, what we can qualify as architecture photography and how we can approach and interpret it. It summarizes research and knowledge of this field up till now, not just within Czech cultural setting but also abroad. Last but not least, it tries to outline historical, social and artistic context of the researched era. The second part counts with the presumption that the core and the biggest volume of visual material lies in the field of professional...
Klíčová slova:
Alexandr Paul; architektura; Atelier de Sandalo; avantgarda; fotografie; fotografie architektury; František Illek; funkcionalismus; ikonický obraz; ikonografie; Josef Sudek; Karel Teige; konstruktivismus; moderní architektura; nová věcnost; pohlednice; Press Photo Service; Rudolf Sandalo; socialistický realismus; tištěná média; Alexandr Paul; architectural photography; architecture; Atelier de Sandalo; avant-garde; constructivism; František Illek; functionalism; iconic image; iconography; Josef Sudek; Karel Teige; New Objectivity; photography; postcard; Press Photo Service; printed media; Rudolf Sandalo; socialist realism