Název:
Síťové výzkumné aktivity v rámci školní výuky tabulkových procesorů
Překlad názvu:
Network investigative activities in school instruction of spreadsheets
Autoři:
ŠIMANDL, Václav Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá přípravou úloh pro výuku hromadného zpracování dat v prostředí tabulkových procesorů v hodinách informatiky na 2. stupni základní školy a na středních školách. V současnosti existuje mnoho úloh, které však vycházejí ze zastaralých či nezajímavých údajů nebo přímo údajů uměle vytvořených. Naopak je nedostatek úloh, které vychází z údajů zcela aktuálních nebo údajů, které zadali samotní žáci. V práci je tedy kladen důraz na tvorbu úloh, které vycházejí z aktuálních dat, dostupných volně na internetu. Data mají povahu geografických, ekonomických nebo meteorologických informací. Součástí práce je software, který tato data stahuje z webových stránek a převádí je do formátu vhodného pro další zpracování v tabulkovém procesoru. Přínosné jsou také úlohy, které vychází z dat, zadaných žáky dané třídy. Součástí práce je softwarové řešení, které umožňuje učiteli vytvořit průzkum, na který budou prostřednictvím formuláře odpovídat žáci ve třídě. Tyto odpovědi jsou následně zpracovány do podoby tabulky pro další využití při výuce. Podstatnou částí práce je sada metodických listů, které obsahují náměty úloh, zaměřených na hromadné zpracování dat. Dále ukazují vhodné zpracování naměřených či stažených dat a možnou interpretaci získaných výsledků. Hlavním cílem práce je ukázat, jak a případně kde získávat aktuální a atraktivní data pro výuku hromadného zpracování dat a jak je dále používat. K tomu má přispět i uvedený vytvořený software a metodické listy.The work is concerned with preparing exercises for the teaching of bulk data processing in the environment of a spreadsheet program. The exercises can be used in the lessons of ICT in the upper stage of the elementary school and in secondary schools. Presently a lot of exercises exist. These exercises are based on obsolete or uninteresting data or directly on artificial data. On the contrary there are few exercises which are based on up to date data or on data which the students entered. In the work there is an emphasis on the importance of creating exercises which are based on up to date data which is freely accessible on the Internet. For example geographical, economic or meteorological data. A software application which can download this data and transfer it into a suited format for further use in a spreadsheet program is a part of the work. We can note the benefit of using exercises, where data has been entered by the students of the class. A part of the work is a software solution which makes a survey possible for the teacher. The students answer the questions in the survey via a form. These answers are worked up into a table for further use in the lessons. An important part of the work is a set of methodical sheets. These sheets contain topics for exercises, which are specialized in bulk data processing. They show acceptable elaboration of downloaded or measured data and possible interpretation of the results. The main objective of the work is to show how and where to get up to date and attractive data for the teaching of bulk data processing and how to use it. The software and the methodical sheets should contribute to this.
Klíčová slova:
Hromadné zpracování dat; ICT; MS Excel; stahování dat; tabulkový procesor; užití internetu; výuka; výzkumy ve školní třídě; úlohy; Bulk data processing; downloading of data; exercises; ICT; MS Excel; spreadsheet program; surveys in the class; teaching; use Internet Citace: ŠIMANDL, Václav. Síťové výzkumné aktivity v rámci školní výuky tabulkových procesorů. České Budějovice, 2011. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/17436