2025-02-08 00:00 |
Blockchain a konsensuální algoritmy
CHRT, Josef
Tato bakalářská práce se zabývá blockchainovou technologií a konsensuálními algoritmy s cílem poskytnout ucelený přehled těchto klíčových prvků moderních decentralizovaných systémů. Práce detailně popisuje architekturu blockchainu, jeho vrstvy a klíčové vlastnosti. Dále se zaměřuje na typy blockchainových sítí, bezpečnostní rizika a konsensuální mechanismy. V části věnované konsensuálním algoritmům jsou analyzovány jejich varianty, jako je Proof of Work, Proof of Stake, Proof of Authority čí algoritmy založené na orientovaných acyklických grafech. Srovnávací analýza algoritmů hodnotí jejich výkon na základě zvolených kritérií. Práce rovněž diskutuje využití blockchainu v praktických aplikacích, jakou jsou chytré kontrakty, decentralizované aplikace a technologie pro podnikové prostředí. Závěry zahrnují doporučení pro výběr vhodného konsensuálního algoritmu s ohledem na specifické požadavky různých aplikačních scénářů.
Úplný záznam
|
2025-02-08 00:00 |
Využití čtenářských lekcí k rozvoji měkkých kompetencí na 2. stupni ZŠ
MAKSOVÁ, Vladimíra
Cílem závěrečné práce bude představit vybrané metody pro rozvoj čtenářských dovedností a aplikovat je v lekcích pro žáky 2. stupně základní školy se zaměřením na rozvoj měkkých kompetencí žáků. V teoretické části práce budou vymezeny stěžejní pojmy a metody pro rozvoj čtenářských dovedností. V praktické části autorka vypracuje cca 4 čtenářské lekce a následně je ověří ve školní praxi.
Úplný záznam
|
2025-02-08 00:00 |
Didaktické možnosti výuky lokálních pověstí na 2. stupni základní školy
TYKALOVÁ, Jana
Závěrečná práce se bude zabývat literárním žánrem pověst a vytvořením metodických návrhů do hodin tradičních i do hodin netradičního typu s prvky zážitkové pedagogiky. Teoretická část práce bude obsahovat vymezení literárního žánru pověst, představení vybraných pověstí a jejich autorů a zachycení změn ve vývoji pověsti od nejstarší předlohy, vycházející z lidového podání, až po různá autorská zpracování. Do praktické části práce budou vybrány zařazeny jednotlivé pověsti tak, aby umožnily co nejširší spektrum využití různých forem a metod práce s pověstí. Jednotlivé metodické návrhy budou zohledňovat také inkluzivní edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem praktické části práce je vytvořit metodické návrhy výuky vybraných pověstí pro druhý stupeň základní školy a ověřit je ve výuce.
Úplný záznam
|
2025-02-08 00:00 |
Využití Concept Cartoons v matematice na 2. stupni ZŠ
KŘEŠNIČKOVÁ, Dana
Tato závěrečná práce zkoumá využití metody Concept Cartoons ve výuce matematiky na 2. stupni základní školy. Concept Cartoons, kombinující vizuální a textové prvky, podporují diskusi, kritické myšlení a porozumění matematickým pojmům. Teoretická část popisuje metodu a její přínos v didaktice matematiky, zatímco praktická část zahrnuje návrh a realizaci aktivit s její aplikací ve výuce. Analýza ukazuje pozitivní vliv na aktivizaci žáků a jejich zájem o matematiku, zároveň však zdůrazňuje nutnost vhodného začlenění metody do výukového procesu. Práce nabízí konkrétní materiály a doporučení pro učitele, kteří chtějí tuto metodu využít.
Úplný záznam
|
2025-02-08 00:00 |
Význam náročnosti ve výuce matematiky: Dopady na vzdělávací výsledky, osobnostní rozvoj žáků a profesní praxi učitelů
SMEJKALOVÁ, Kateřina
Tato závěrečná kvalifikační práce se zabývá vnímáním náročnosti matematiky z pohledu žáků středních odborných škol a jejich pedagogů. Prostřednictvím dotazníkového šetření a řízených rozhovorů analyzuje, jak náročnost matematiky ovlivňuje volbu maturitního předmětu, vztah žáků k matematice a efektivitu výuky. Výsledky ukazují, že navzdory klesajícím nárokům a nízké úrovni základních znalostí mohou důsledná pravidla a podpora pedagogů motivovat žáky ke zlepšení jejich přístupu a výsledků. Práce také zdůrazňuje negativní vliv nadužívání digitálních technologií a problematické realizace inkluze na kvalitu vzdělávacího procesu. Pilotní studie otevírá prostor pro další výzkum zaměřený na zvýšení náročnosti a odpovědnosti ve vzdělávání.
Úplný záznam
|
2025-02-01 00:01 |
Biology and phylogeny of \kur{Anisakis} nematodes.
VYSHNEVSKA, Viktoriia
This thesis is focused on the anisakid nematodes.The study concluded current knowledge on the biology and systematics of this group of parasites with a focus on zoonotic genera causing anisakidosis and the practical part using molecular techniques for the identification of anisakid larvae obtained from Antarctic fishes.
Úplný záznam
|
2025-02-01 00:01 |
Vliv revitalizace na společenstva hub na obnovovaném rašeliništi Vlčí Jámy
VÁVROVÁ, Adéla
Tato bakalářská práce se zabývá monitoringem plodnic hub na obnoveném rašeliništi Vlčí jámy. Cílem bylo charakterizovat houbová společenstva a zjistit vliv obnovy na houbová společenstva porovnáním s údaji před obnovou. Plodnice byly studovány na 19 trvalých plochách (9×9 m) od dubna do listopadu 2023. Vliv vegetace a faktorů prostředí na houbová společenstva byl analyzován pomocí vícerozměrných ordinačních metod. Hodnoceny byly změny vegetace, změny houbových společenstev a počty druhů významných z hlediska ochrany přírody.
Úplný záznam
|
2025-02-01 00:01 |
Vztah mezi pracovními vzorci učitelů a hodnocením učitelů žáky
ŘÍHOVÁ, Vendula
Diplomová práce zkoumá vztah mezi pracovními vzorci učitelů a jejich hodnocením žáky, přičemž se zaměřuje na kvalitu výuky, žákovský stres a naplňování jejich psychických potřeb. Na základě modelu AVEM, který rozlišuje čtyři typy pracovních vzorců (G - dobré zdraví, A - příliš ambiciózní, B - ohrožený vyhořením, S - šetřící se přístup), byla prostřednictvím kvantitativního šetření na českých gymnáziích a středních školách analyzována data z dotazníků hodnotících pracovní chování učitelů a zpětnou vazbu od žáků. Výsledky ukazují, že učitelé s typem G dosahují nejlepších výsledků díky vyváženému přístupu a podpoře žákovské autonomie, kompetencí a vztahovosti, zatímco typy A a B vykazují nižší efektivitu z důvodu přetížení či vyčerpání. Typ S, i přes nízké riziko vyhoření, postrádá potřebnou angažovanost a podporu žáků. Studie podtrhuje význam podpory zdravých pracovních vzorců, které mohou zlepšit efektivitu výuky, spokojenost žáků a prevenci syndromu vyhoření, a přispívá tak k dalšímu výzkumu v oblasti pedagogické psychologie a vzdělávací politiky.
Úplný záznam
|
2025-02-01 00:01 |
Jargon Terms In Climbing Terminology
ŠVECOVÁ, Lucie
Tato bakalářská práce si klade za cíl popsat proces, kterým jsou tvořena slova v rámci lezeckého žargonu. Práce se zabývá analýzou slov a popsáním jednotlivých tendencí, které se zde objevují. Analýza, která je součástí této práce využívá onomasiologického přístupu a onomasiologického procesu pojmenovávání definovaný Dokulilem (1962) a je dále rozpracovaný a doplněný o kognitivní přístupy lingvistiky. Celkový model byl převzat na základě Kose (2022). Pro analýzu byl vytvořen vzorek slov z lezeckého žargonu, který je zde uveden do kontextu. Vzorek je dále rozdělen do jednotlivých kategorií v rámci kterých, je provedena jejich analýza. Vzorek je poté vyhodnocen.
Úplný záznam
|
2025-02-01 00:01 |
Využití aktivizačních metod ve výuce anglického jazyka na II. stupni ZŠ
NOVÁKOVÁ, Alice
Diplomová práce se zabývá aktivizačními metodami a jejich uplatněním ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol. Teoretická část popisuje rozdíly mezi aktivizační a klasickou výukou, klasifikuje aktivizační metody a uvádí konkrétní příklady aktivit, které se dají uplatnit ve výuce anglického jazyka. Praktická část obsahuje výzkum, ve kterém bylo za pomocí rozhovorů a pozorování v hodinách zjišťováno, jaké aktivizační metody učitelé preferují ve své výuce a jaké preferují méně. Cílem práce je zjistit, jaké aktivizační metody využívají vybraní učitelé angličtiny na druhém stupni základních škol a na nižším stupni gymnázií a proč.
Úplný záznam
|
|
|
|