Název:
Emočně náročné situace, které zažívají učitelky v interakci se žáky na 1.stupni ZŠ
Překlad názvu:
Emotionally demanding situations experienced by female teachers in interaction with pupils in the 1st grade of elementary school
Autoři:
Mášová, Vendula ; Dymešová, Gabriela (vedoucí práce) ; Křížová, Ivana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá dosud málo probádanou oblastí prožívání učitelů. Toto téma se jeví významné, neboť učitelství je uváděno jako výrazně stresové povolání. Účelem této práce je zmapovat a přiblížit emočně náročné situace v interakci se žáky tak, jak je prožívají a hodnotí učitelky na 1. stupni ZŠ. Také se zabývá otázkou, které konkrétní situace jsou vnímané jako emočně náročné. Práce je členěna do dvou hlavních částí - teoretické a empirické. V teoretické části jsou představeny základní poznatky o emocích, hlavní aspekty ovlivňující interakci učitele se žákem a přehled soudobého poznání o prožívání učitelů v této interakci z hlediska emocí a stresu. V empirické části je představen metodologický rámec realizovaného výzkumu, který je založen na kvalitativní analýze narativních rozhovorů. Rozhovory byly realizovány s celkem 8 respondentkami. Ke zpracování dat byla použita metoda interpretativní fenomenologické analýzy (IPA). Učitelky zažívají v interakci se žáky mnoho emocí, jako je vztek, frustrace, smutek, lítost, šok, strach, bezmoc. Tyto emoce vyvěrají nejen z konkrétních situací, které se odehrávají ve škole v přímé interakci, ale souvisí také s celkovou angažovaností v péči o žáky a prožíváním jejich životních příběhů. Na prožívání učitelek mají vliv také osobní i profesní faktory na...This diploma thesis refers to so far not so much explored field of teachers' emotions. This topic is rather significant as teaching is deemed as highly stressful occupation. Purpose of this thesis is to closely map and raise awareness of emotionally demanding situations arising from interactions with pupils, through experience and evaluation of she-teachers from the elementary school. It is also concerned with the question, which particular situations are perceived as emotionally challenging. Thesis is divided into two main parts - theoretical and empirical. In the theoretical part there is introduced basic knowledge about emotions, main aspects influencing the interaction between the teacher and the pupil, and overview of current findings regarding teachers' emotions arising from these interactions in regards to emotions and stress. Empirical part introduces the methodological scope of executed research that is based upon qualitative analysis of narrative interviews. In total there were interviews with eight respondents. Final data was processed via method of interpretative phenomenological analysis (IPA). During the interaction with pupils she-teachers experience anger, frustration, sadness, sorrow, shock, fear and helplessness. These emotions do not arise only from particular situations that...
Klíčová slova:
1. stupeň ZŠ; Emočně náročné situace; interakce se žáky; vztahy; 1st grade of elementary school; Emotionally demanding situations; interaction with pupils; relationships