Original title:
Studentské sebehodnocení úrovně anglického jazyka
Translated title:
Student Self-assessment of English Language Level
Authors:
Králová, Kateřina ; Voňková, Hana (advisor) ; Štípek, Jiří (referee) ; Vlčková, Kateřina (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] v českém jazyce Tato práce se zabývá sebehodnocením úrovně anglického jazyka u žáků středních odborných škol (ISCED 3).V pedagogickém výzkumu se sebehodnoticí otázky používají často, jak v České republice, tak na mezinárodní úrovni (např. PISA, TIMSS, ICILS). Zároveň jsou často doplněné škálovou položkou pro zaznamenání odpovědi. Pro přímé porovnání získaných odpovědí je ovšem nezbytné, aby všichni respondenti chápali položenou otázku a jednotlivé body na škále (tzn. sémantiku) totožným způsobem. Heterogenitou ve stylu odpovídání či odlišným fungováním položek se literatura a výzkum zabývá. Jednou z možností řešení je tzv. metoda ukotvujících vinět. Cílem práce je zjistit, jak se liší subjektivní hodnocení respondentů před korekcí a po korekci metodou ukotvujících vinět. Teoretická část se skládá ze dvou kapitol. V té první jsou rozebrány různé úrovně znalostí jazykových dovedností a jejich možné způsoby měření. Jedním ze způsobů je sebehodnocení, které je v práci vymezeno a je představena problematika neporovnatelnosti výpovědí respondentů. Ve druhé kapitole je pak popsána metoda ukotvujících vinět. V empirické části je popsáno výzkumné šetření realizované na středních odborných školách různého typu (N=1279) po celé České republice a jsou představeny výsledky analýzy dat získané pomocí...v anglickém jazyce This thesis deals with the self-assessment of the level of English language of upper-secondary school pupils (ISCED 3). Self-assessment questions are often used in pedagogical research, both in the Czech Republic and at the international level (e.g. PISA, TIMSS, ICILS). At the same time, they often contain a rating scale for recording the answer. However, for a direct comparison of the answers obtained, all respondents must understand both the question asked and individual points on the scale in the same way. Literature and research deal with heterogeneity in reporting behavior or differential item functioning. One possible solution is the anchoring vignette method. The aim of the thesis is to analyze the differences in adjusted and unadjusted subjective self-assessments of respondents. The theoretical part consists of two chapters. In the first chapter, different levels of knowledge of language skills and their possible measurement methods are discussed. One of the methods is self-assessment, which is defined in the work and the issue of the incomparability of respondents' statements is presented. In the second chapter, the anchoring vignette method is described. The empirical part describes the research study carried out at upper-secondary vocational schools of various types...
Keywords:
anchoring vignette method; differences in scale usage; English language level; framework of reference for languages; questionnaire; response consistency; self-assessment; vignette equivalence; dotazník; ekvivalence vinět; konzistence odpovědí; metoda ukotvujících vinět; referenční rámce pro jazyky; rozdíly v užívání škály; sebehodnocení; úroveň anglického jazyka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/180085