Název:
Všímavost a koučování
Překlad názvu:
Mindfulness and couching
Autoři:
Běrská, Kristina ; Loneková, Katarína (vedoucí práce) ; Zernerová, Lucie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá všímavostí a způsoby, jak ji rozvíjet - těmi L) i nestandardizovanými (individuální koučování nezaložené na všímavosti). aměřená především na běžnou, neklinickou populaci. V teoretické části všímavosti pomocí definic a jednotlivých složek. Dále také vyjmenovává různé pozitivní přínosy všímavosti včetně možných přínosů pro kouče. V empirické části kvantitativně zjišťov , zda koučování u klientů zvyšuje všímavost a jak si stojí v porovnávnání se standardizovanou metodou rozvoje všímavosti MBCT individuálního koučování vykazovali po intervencích signifikantně vyšší všímavost. Intervence L měla na všímavost velmi v = 2.01) a intervence koučování velký efekt = 0.95). Koučování signifikantně zvýšilo všímavost skrze všechny škály FFMQ kromě škály Nehodnocení, přičemž nejvíce podpořilo škálu Pozorování ( rozptylu (ANOVA) ukázal, že je MBCT L signifikantně lepší než koučování ve zvyšování všímavosti ( ηš 116) na hladině významnosti α = 0.05. Přestože L zvýšilo všímavost více, koučování na ni taktéž pozitivně působilo. Tyto poznatky můžou rozšířit přístupnost benefitů všímavosti pro jedince, kteří chtějí zvyšovat všímavost jinými způsoby než jsou ty sThis thesis focuses on mindfulness and ways to develop it - both standardized (MBCT-L) and non-standardized (non-mindfulness based individual coaching). The thesis focuses primarily on the general, non-clinical population. In the theoretical part, it describes the concept of mindfulness using definitions and individual components. It also lists various positive benefits of mindfulness, including potential benefits for coaches. In the empirical part, it was quantitatively investigated whether coaching increases mindfulness in clients and how it compares to the standardized mindfulness development method MBCT-L. Participants in both MBCT-L and individual coaching showed significantly higher mindfulness after the interventions. The MBCT-L intervention had a very large effect on mindfulness (d = 2.01), and the coaching intervention had a large effect (d = 0.95). Coaching significantly increased mindfulness across all scales of the FFMQ except the Non-judgmental scale, with the most support for the Observing scale (d = 0. 88). The result of the analysis of variance (ANOVA) showed that MBCT-L was significantly better than coaching in increasing mindfulness (F1,33 = 4.34, p = 0.045, ηšp = 0.116) at the α = 0.05 level of significance. Although MBCT-L increased mindfulness more, coaching also had a positive...
Klíčová slova:
Všímavost|MBCT-L|individuální koučování|intervence nezaložené na všímavosti; Mindfulness|MBCT-L|Individual Coaching|non-MBI