Název:
O zvířecí subjektivitě v současném americkém filmu
Překlad názvu:
On Animal Subjectivity in Contemporary US Cinema
Autoři:
Koilybayeva, Botagoz ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Vichnar, David (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] With an aim to explore the possibility of depicting non-human subjectivity in film, the thesis centers on three contemporary American films that venture beyond the current state of human exceptionalism and bridge a caesura between humanity and animality. Therefore, the thesis puts forward a hypothesis whether film as a cultural and visual medium has an aesthetic, ontological and ethical potential to illustrate animal subjectivity. Terrence Malick's war film The Thin Red Line is an example of highlighting intersubjective experiences of human beings and non-human phenomena. Kevin Costner's western Dances with Wolves underscores reciprocity between humans and animals as well as animal agency and practical and spiritual engagement with animals. Okja, the Korean- American collaboration, is a dystopian satire that reveals the anxieties of the present state of farm animals. Applying an interdisciplinary approach, the thesis engages with philosophy, anthrozoology, animal studies, and critical theory, in an attempt to balance between examining visual representation of animals in film and deconstructing the state of dominant cultural and political ideologies that have locked actual animals within the ideological frameworks of anthropocentric status quo. These human-centered paradigms explicitly and implicitly...S cílem prozkoumat možnosti zobrazení ne-lidské subjektivity ve filmu se práce soustředí na tři současné americké filmy, které se vymykají současnému stavu lidské výjimečnosti a překlenují cézuru (Agamben) mezi lidskostí a zvířeckostí. Práce proto předkládá hypotézu, zda film jako kulturní a vizuální médium má estetický, ontologický a etický potenciál pro ilustraci zvířecí subjektivity. Válečný film Terrence Malicka Tenká červená linie je příkladem zdůraznění intersubjektivních zkušeností lidských bytostí a ne-lidských jevů. Western Kevina Costnera Tanec s vlky podtrhuje reciprocitu mezi lidmi a zvířaty, stejně jako zvířecí aktérství a praktické a duchovní zapojení se zvířaty. Okja, jež vznikla z korejsko-americké spolupráce, je dystopická satira, která odhaluje úzkosti ze současného stavu hospodářských zvířat. Uplatněním interdisciplinárního přístupu se práce zabývá filozofií, anthrozoologií, studiem zvířat a kritickou teorií ve snaze najít rovnováhu mezi zkoumáním vizuální reprezentace zvířat ve filmu a dekonstrukcí stavu dominantních kulturních a politických ideologií, které uzavřely skutečná zvířata uvnitř světa ideologického rámce antropocentrického status quo. Tato paradigmata zaměřená na člověka explicitně a implicitně odstranila zvířata na okraj kulturní představivosti a vytvořila řadu určitých...
Klíčová slova:
zvířecí subjektivita|intersubjektivita|animalita|biopolitika|fenomenologie|více než lidský svět|vztahová subjektivita|zvířecí aktérství|zvířecí kapitál|Tenká červená linie|Tance s vlky|Okja; animal subjectivity|intersubjectivity|animality|biopolitics|phenomenology|more-than-human-world|relational subjectivity|animal agency|animal capital|The Thin Red Line|Dances with Wolves|Okja