Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Volba dopravního prostředku ve velkých českých městech: detailní analýza a návrh politik vedoucích k ekologičtější dopravě ve městech
Original title:
Volba dopravního prostředku ve velkých českých městech: detailní analýza a návrh politik vedoucích k ekologičtější dopravě ve městech
Translated title:
Modal Split in Major Czech Cities: Thorough Analysis and Proposal of Policies Leading to Less Car-Dependent Urban Mobility
Authors:
Bystřický, Vojtěch ; Ščasný, Milan (advisor) ; Šťastná, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This thesis focuses on examining the modal split in the five largest Czech cities. Using data from the first nationwide survey on travel behavior in the Czech Republic called Česko v pohybu, the author identifies the main factors which influence the mode choice of inhabitants of Czech cities. The data were evaluated using multinomial logistic regression. Since modal split studies of a large extent are mostly conducted in Western Europe, the United States or Asia-Pacific region, the main contribution of this thesis is to shed some light also on the travel behavior in the Central Europe, more precisely in the largest cities of the Czech Republic. The author analyzes the impact of socio-demographic variables, such as the respondents' age, education level or household income, as well as the importance of the variables related to the trip, such as trip purpose or trip distance. Further, the author also provides comparison of the travel behavior between the examined cities. Among other findings, the author finds that the entitlement to discounted public transport coupons through the ownership of a discount card does not have a significant effect on the probability of using public transport. Further, the results also show that higher education level does not lead to greater use of ecologically friendly...Tato práce se zaměřuje na analýzu volby dopravního prostředku v pěti největších českých městech. V této práci byla použita data z prvního celostátního průzkumu dopravního chování Česko v pohybu. Za pomocí multinomiální logistické regrese autor identifikuje hlavní faktory ovlivňující volbu dopravního prostředku u oby- vatel českých měst. Jelikož jsou tzv. modal split studie (studie zabývající se volbou dopravního prostředku) většího rozsahu prováděny především na území západní Evropy, Spojených států amerických nebo v oblasti Asijsko-pacifického regionu, autor považuje za hlavní přínos práce rozšíření znalostí této tématiky rovněž na území střední Evropy, konkrétně největších českých měst. Autor analyzuje nejen vliv socio-demografických proměnných jako např. věku respon- denta, nejvyššího dosaženého vzdělání nebo příjmu domácnosti respondenta, ale také tím, jaký vliv na volbu dopravního prostředku má např. účel cesty nebo její délka. Autor dále poskytuje porovnání dopravního chování v jed- notlivých městech. Mimo jiné, výsledky této práce ukázaly, že nárok na zlevněné dlouhodobé kupóny na MHD díky vlastnictví slevové kartičky nemá signifikantní vliv na...
Keywords:
CO2 emissions; environment; modal split; multinomial logit; urban traffic; doprava ve městech; emise CO2; multinomiální logistická regrese; volba dopravního prostředku; životní prostředí
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/179459