Název:
Obraz exotických tanečnic v české literatuře dvacátých let 20. století
Překlad názvu:
The Image of Female Exotic Dancers in Czech Literature during the Twenties
Autoři:
Wagebaertová, Elizabeth ; Vaněk, Václav (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná práce se zabývá intersekcí genderové a postkoloniální analýzy postav exotických tanečnic ve vybraných dílech české literatury dvacátých a třicátých let 20. století. K tématu postav, jež zosobňují křížení nerovností a spojují v sobě kombinaci tance, hierarchických mocenských vztahů, genderu a orientalizujícího diskurzu, bude přistoupeno interdisciplinárně. Úvodní kapitoly poskytnou kontext pro demonstraci důležitosti zkoumaného fenoménu, a to prostřednictvím reflexe dobové recepce reálných tanečnic jako Josephine Baker, Mata Hari a Anita Berber, které se mohly stát předlohou pro analyzované postavy. Třetí kapitola shrne metodologický přístup ke zkoumanému tématu a čtvrtá kapitola se zaměří na představení teoretických konceptů využívaných při psaní práce. Následující kapitoly pak nabídnou samotnou analýzu postav z obou navzájem se prolínajících perspektiv ve třech dílech - v Divošce Jaje od Benjamina Kličky, Gitě Turaje od Anny Marie Tilschové a Rozkošnicích od Jana Grmely. Potvrzuje se, že i přes některé opakující se motivy a podobnosti nelze kategorii exotických tanečnic pojímat jako homogenní skupinu.1 Abstract This bachelor thesis focuses on the intersection of gender and postcolonial analysis of exotic female dancers in selected works of Czech literature in the 1920s and 1930s. The characters themselves represent the intersection of different sorts of inequalities. They also combine many other topics such as dance, hierarchical power dynamics, gender and orientalist discourse. Therefore, I decided to use an interdisciplinary approach. The two introductory chapters provide the readers with some contextual information about real exotic dancers such as Josephine Baker, Mata Hari and Anita Berber in order to demonstrate the importance of this phenomenon. The third chapter summarizes the methodological approach used in this thesis and the fourth chapter presents the theoretical concepts that all my arguments are based on. The analysis of the main characters presented in the chosen works - specifically Divoška Jaja by Benjamin Klička, Gita Turaja by Anna Marie Tilschová and Rozkošnice by Jan Grmela - is offered in the following chapters. The paper concludes by confirming that despite some recurring motifs and similarities, the category of exotic dancers cannot be conceived as a homogeneous group.
Klíčová slova:
tanec|tanečnice|česká literatura|gender|postkolonialismus|intersekcionalita|mužský pohled|Josephine Baker|Mata Hari|Anita Berber; dance|female dancer|Czech literature|gender|postcolonialism|intersectionality|male gaze|Josephine Baker|Mata Hari|Anita Berber