Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Populismus jako politický styl: analýza facebookové komunikace vybraných kandidátů na prezidenta ČR v předvolebním období prezidentských voleb 2023
Original title:
Populismus jako politický styl: analýza facebookové komunikace vybraných kandidátů na prezidenta ČR v předvolebním období prezidentských voleb 2023
Translated title:
Populism as a political style: analysis of Facebook communication of selected presidential candidates in the run-up to the 2023 Czech presidential elections
Authors:
Drahota, Jan ; Křeček, Jan (advisor) ; Nečas, Vlastimil (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce analyzuje populistické obsahy optikou politického stylu. Populistické obsahy jsou zkoumány ve facebookové komunikaci kandidátů na prezidenta České republiky ve volbách 2023. Zkoumaným obdobím je listopad 2022, tedy předvolební období. Populismus jako politický styl zastávají autoři Benjamin Moffitt a dvojice Jan Jagers a Stefaan Walgrave, kteří konceptualizovali charakteristické prvky populismu, které lze analyticky zkoumat. Cílem práce je zjistit, jestli prezidentští kandidáti ve své komunikaci na Facebooku využívají těchto prvků, jestli ano, tak jakým způsobem a v jaké míře. Sekundárním cílem práce je zjistit vztah uživatelské interakce s jednotlivými populistickými prvky. V teoretické části je představen pojem populismus a jeho možné chápání na akademické půdě. Je zde podrobněji vysvětleno vnímání jako politického stylu, které si autor vybral. Dále teoretická část představuje politickou komunikaci, a především sociální sítě a fungování jejich infrastruktury z hlediska šíření obsahů. Praktická část je zejména výstupem kvantitativní obsahové analýzy, která se soustředí na komunikaci jednotlivých kandidátů a zachycuje zkoumané jevy, které podrobně interpretuje.This thesis analyses populist content as a political style. Populist content is examined in the Facebook communication of the candidates for the presidency of the Czech Republic in the 2023 elections. The period under study is November 2022, i.e. the pre-election period. Populism as a political style is represented by authors Benjamin Moffitt and the pair Jan Jagers and Stefaan Walgrave, who conceptualize characteristic elements of populism that can be analytically examined. The aim of this paper is to determine whether candidates use these elements in their Facebook communications, and if so, in what ways and to what extent. A secondary aim of the thesis is to determine the relationship of user interaction with each populist element. The theoretical part introduces the concept of populism and its possible understanding in academia. Furthermore, the theoretical part introduces social networks and the functioning of their infrastructure in terms of content dissemination. The practical part focuses on the communication of individual candidates and captures the phenomena under study, interpreting them in detail.
Keywords:
Facebook; political communication; political style; populism; presidential election 2023; user engagement; Facebook; politická komunikace; politický styl; populismus; prezidentské volby 2023; uživatelská interaktivita
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/179334