Original title:
Kritické myšlení žáků střední školy ve výuce biologie
Translated title:
Critical Thinking of Secondary-school Students in Biology Education
Authors:
Škodová, Zuzana ; Vojíř, Karel (advisor) ; Skýbová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve 21. století, kdy se setkáváme s různými fake news, obrovskou mediální masáží a tlakem ze všech stran, společnost přemýšlí, která informace je pravdivá a která lživá. Být schopen kriticky smýšlet o různých zprávách, které zaslechneme v televizi či v rádiu, nám pomůže vyhodnotit, zda se jedná o lež nebo pravdu. Podle Jenkinse (2015) kritické myšlení není jednoduché a není to ani intuitivní lidská dovednost. Proto musíme klást větší důraz na budoucí učitele, aby své hodiny prokládali také metodami kritického myšlení, aby byla budoucí generace připravena a schopna rozeznat pravdivou a lživou informaci. Hlavním cílem této diplomové práce bylo zjistit, jaká je míra rozvinutosti kritického myšlení žáků na střední škole. Pro naplnění tohoto cíle byl proveden výzkum na Střední zdravotnické škole v Turnově. Výzkumný vzorek tvořilo dvacet žáků v prvním ročníku zdravotnického lycea během října a listopadu ve školním roce 2022/2023. Na vybrané hodiny byly vytvořeny přípravy vycházející z metody E-U-R se zařazenými odbornými texty. Pro zjištění vnímání výuky z pohledu žáků byl využit vícerozměrný nástroj IMI. Na základě provedeného výzkumu bylo zjištěno, že pro žáky bylo velice obtížné zvolit odpovídající klíčová slova, které vystihují odborný text a identifikovat podstatné informace v předložených textech....In the 21st century, when we are faced with various fake news, huge media massage and omnipresent pressure, society keeps considering which information is true and which is false. Being able to think critically about various news we hear on television or radio will help us evaluate whether it is true or false. According to Jenkins (2015), critical thinking is not easy, nor is it an intuitive human skill. Therefore, we need to put more emphasis on future teachers to intersperse their lessons with critical thinking methods so that the future generation is prepared and able to distinguish between true and false information. The main aim of this thesis is to find out the level of critical thinking development of students in secondary school. To fulfil this goal, research was conducted at the Secondary Medical School in Turnov. The research sample consisted of twenty pupils in the first year of the medical lyceum during October and November in the school year 2022/2023. Preparations based on the E-U-R method with included professional texts were created for the selected lessons. The multidimensional instrument IMI was used to determine the perception of the lessons from the students' perspective. Based on the conducted research, it was found out that it was very difficult for the students to choose the...
Keywords:
Critical thinkingBiologyHigh schoolKey wordsEducation; BiologieKritické myšleníStřední škola Klíčová slovaVzdělání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/178919