Original title:
Digitální gramotnost v oboru Informatika
Translated title:
Digital literacy in Computer science
Authors:
Pečenka, Jakub ; Vaňková, Petra (advisor) ; Leipert, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem této diplomové práce je zkoumání digitální gramotnosti v oboru Informatika. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy digitální gramotnost, digitální kompetence a rámec digitálních kompetencí. Tyto rámce, které se používají pro podrobnější definování a hodnocení digitálních kompetencí, jsou následně analyzovány, popsány a navzájem porovnány. Poté je na základě vybraných zdrojů popsána digitální gramotnost současných českých pedagogů. Dále je popsána v současnosti probíhající revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, jež do rámcového vzdělávacího programu přidává kompetenci digitální a vzdělávací obor "Informační a komunikační technologie" nahrazuje novým vzdělávacím oborem "Informatika". Závěrem teoretické části jsou analyzovány dostupné podklady pro přípravu výuky Informatiky v souladu se zmíněnou revizí. V praktické části je navrženo patnáct výukových aktivit do hodin nové Informatiky pro různé třídy druhého stupně základních škol. Aktivity jsou rozděleny do čtyř kategorií zmíněných v revizi: "Data, informace a modelování", "Algoritmizace a programování", "Informační systémy" a "Digitální technologie". V následující kapitole je popsán a zhodnocen průběh osmi vybraných aktivit, které byly realizovány v hodinách informatiky šesté a sedmé třídy a v hodinách volitelné...The subject of this diploma thesis is the investigation of digital literacy in the field of Informatics. The concepts of digital literacy, digital competence and the framework of digital competence are explained in the theoretical part. These frameworks, which are used to define and assess digital competences in more detail, are subsequently analysed, described, and compared with each other. Then, based on chosen sources, the digital literacy of current Czech teachers is described. Furthermore, the currently ongoing revision of school educational programmes for primary schools is described, which adds digital competence to the educational programmes for primary schools and replaces the educational field "Information and communication technology" with the new educational field "Informatics". At the end of the theoretical part, the available materials for the preparation of Informatics learning activities in accordance with the mentioned revision are analysed. In the practical part, fifteen learning activities are proposed for the lessons of the new Informatics for various classes of the second grade of primary schools. The activities are divided into the four categories mentioned in the revision: "Data, information and modelling", "Algorithmizing and programming", "Information systems" and "Digital...
Keywords:
digital competence; digital competence framework; digital literacy; Informatics; learning activities; revision of school educational programmes for primary schools; digitální gramotnost; digitální kompetence; Informatika; revize rámcového vzdělávacího programu; rámec digitálních kompetencí; výukové aktivity
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/178851