Original title:
Cestovatelská tvorba v éře nových médiích se zaměřením na Youtube
Translated title:
Travel publicistic journalism in the era of new media and multimedia platforms
Authors:
Strasmajer, Matěj ; Halada, Jan (advisor) ; Jirků, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se v první části teoretické věnovala tématu fungování sociálních sítí, například jejich monetizačních prvků a funkcí, umožňujících vzniku cestovatelského obsahu. Vysvětlila prostor zkoumaných sociálních sítí a jejich relevantní ukotvení v oboru sociálních věd, marketingu, žurnalistiky a tvorby obsahu. Vysvětlila tématiku sociálních sítí pro tvorbu obsahu z mnohých odborných definic, skrze které můžeme prohloubit znalost tvorby obsahu na sociálních sítích. Tato část vysvětlila monetizační a tvůrčí principy sítí Facebook, Instagram a především Youtube. V druhé části se zaměřila na tvorbu obsahu a termíny jako Web 2.0, či participativní kultura. Snažila se vysvětlit tvorbu obsahu jako samostatné profesní disciplíny, která má svou metodologii a prostor ve světě sociálních médií. Vysvětlila mnohé formy spolupráce a monetizace obsahu, které v prostoru sociálních sítí umožňují tvůrcům daný obsah nejen konzumovat a sbírat z něho informace, zkušenosti a poznatky, ale také daným autorům dává možnost se tvorbou obsahu profesionálně živit. Ve třetí části se blíže specifikovala na cestovatelskou formu obsahu a oblasti, skrze které travel content vzniká, například influcencing a v jakých formách, například ve formě travel vlogu, či v jakém prostoru, například v prostoru cestovatelských komunit na...The first part of the theoretical part of the thesis deals with the functioning of social networks, for example their monetization elements and functions, enabling the creation of travel content. It explained the space of the social networks studied and their relevant importance in the fields of social sciences, marketing, journalism and content creation. Thesis explained the topic of social networks for content creation from many professional definitions through which we can deepen our knowledge of social media content creation. This section explained the monetization and creative principles of Facebook, Instagram and especially YouTube. The second part focused on content creation and terms such as Web 2.0 or participatory culture. She tried to explain content creation as a separate professional discipline that has its own methodology and space in the world of social media. She explained the many forms of collaboration and monetization of content, which in the social media space not only allow creators to consume and collect information, experiences and knowledge from the content, but also gives the authors the opportunity to make a professional living from the content. In the third part, she elaborated on the travel content form and the areas through which travel content is created, for example,...
Keywords:
Ads; ContentMonetization; Cyperspace; Facebook; Influencer; Influencer marketing,Content Creation; Instagram; Social media; Travel and Tourism; Travel content creation; Travel Vlog; Vlog; Web 2.0; Youtube; Cestovatelská tvorba obsahu; Cestování a Turismus; Facebook; Influencer; Influencermarketing; Instagram; Kyberprostor; Reklama,Monetizace obsahu; Sociální média; Travel Vlog; Tvorba obsahu; Vlog; Web 2.0; Youtube
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/179117