Název:
Chytré telefony ve vzdělávání
Překlad názvu:
Smartphones in education
Autoři:
Hruška, Ondřej ; Vaňková, Petra (vedoucí práce) ; Leipert, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Moderní technika se stala nedílnou součástí našeho světa, ale do škol se dostává se zpožděním. Mobilní telefon vlastní většina populace. Zatímco jeho zastánci si myslí, že by měl být ve školách aktivně využíván, jiní by preferovali jeho úplné zakázání ve výuce, popř. i ve školní budově. Teoretická část práce nejprve zařazuje mobilní telefon mezi ostatní výukové prostředky a na základě literatury shrnuje jeho kladné a záporné stránky. Dále uvádí některá doporučení pro jeho používání ve výuce. Praktická část práce zkoumá chování uživatelů při výuce využívající mobilního telefonu pomocí autorem vytvořené aplikace na výuku základů azbuky. Ukázalo se, že většina studentů nečte při registraci licenční podmínky, u hlasu aplikace preferuje vlastní pohlaví a má tendenci kurz předčasně opouštět. Žáci základních a středních škol pracovali s aplikací více o víkendu než ve všedních dnech. Ačkoliv byl obsah aplikace připraven spíše pro náctileté uživatele, většina těch, kteří si aplikaci našli a instalovali, uváděla vyšší věk. Nakonec bylo provedeno dotazníkové šetření na základní škole, z něhož vyplynulo, že žáci dotyková zařízená většinou používat chtějí a jsou i ochotni používat svá, i když spíše ve škole, než ve svém volném čase. Pro hraní her i návštěvy internetu je mobilní telefon nejpoužívanějším...Modern technology has become an integral part of our life but its implementation into school education is not so fast. Most of the population own a smartphone. While some people say that smartphones should be used in the lessons, others would prefer a partial or complete ban on them in schools. This work summarizes strengths and weaknesses of smartphones in education based on the literature review and discusses some recommendations on their use. Use of smartphones in education was studied in an application which helped with the basics of Russian alphabet. It was shown that most of the users did not read license terms, preferred their own gender for application voice and tended to leave the application prematurely. The users from primary and secondary schools seemed to prefer to use the application more at weekends than on working days, and the application was willingly installed more by older users. A questionnaire survey at a school was used to grasp the whole topic. It was revealed that that touch devices would be welcome in education by students, and they were prepared to use their own smartphone for studying, but at school rather than in their free time. Mobile phone is the preferred device for games playing and internet browsing, but the most used applications include social networks,...
Klíčová slova:
aplikace pro chytré telefony; azbuka; chytré telefony; digitální technologie ve výuce; m-learning; mobilní telefony; Cyrillic script; digital technology in education; m-learning; mobile phone; smartphones; smartphones software