Název:
Náhrobky a epitafy Italů žijících v českých zemích v období 1500-1620
Překlad názvu:
Tombstones and Epitaphs of Italians in the Czech Lands during 1500-1620
Autoři:
Chlíbec, Jan Typ dokumentu: Příspěvky z konference Konference/Akce: Zasedání k problematice sepulkrálních památek /21./, Praha (CZ), 20221103
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Náhrobkům a epitafům Italů, kteří žili v období renesance v českých zemích a byli zde také pohřbeni, nebyla z hlediska národní příslušnosti dosud věnována pozornost. Jde však o zajímavý segment tohoto specifického druhu sochařství, i když spíše z pohledu kulturněhistorického a epigrafického nežli uměleckohistorického. Objednavatelé těchto děl se ve valné většině přizpůsobili zavedeným záalpským typům sepulkrálních monumentů a epitafů. Konvolut těchto sepulkrálních prací má komorní charakter – doposud bylo zjištěno 11 děl, z nichž pouze 4 jsou figurální. U většiny sepulkrálních děl studovaného konvolutu převažují střízlivé nápisové desky zdobené většinou pouze erbem zemřelého. Jejich prostou výtvarnou formu lze vysvětlit vlivem ideologie Tridentského koncilu. V duchu odmítání honosného náhrobku pokračovala i pražská synoda v roce 1605, která měla ve své době nepříznivý dopad na rozvoj sepulkrálního sochařství.Thus far, no attention with respect to nationality has been paid to tombstones and epitaphs of Italians who lived in the Czech lands during the Renaissance era and who were subsequently buried there. Nevertheless, it is an interesting segment of this specific type of sculpture, although rather from the perspective of cultural history and epigraphy than from the art history. The commissioners of these works largely adapted their taste to the established types of sepulchral monuments and epithaphs north of Alps. The convolute of these works is rather limited, thus far comprising of 11 works and only 4 of them are figural. Yet, sober inscription plates , decorated only with the coat of arms of the deceased person, prevail in the majority of sepulchral works of the researched convolute.Their austere artistic form can be explained by the influence of the Council of Trent´s ideology. The Prague synod in 1605 continued the refusal of pompous tombstones and had an unfavourable impact on the development of sepulchral sculpture.
Klíčová slova:
16th – 17th centuries; Bohemia; Italians; Moravia; sepulchral monuments Zdrojový dokument: Epigraphica & Sepulcralia 13. Georgio Roháček sexagenario oblata. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií, ISBN 978-80-88283-74-4, ISSN 2336-3363
Instituce: Ústav dějin umění AV ČR
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dokument je dostupný v příslušném ústavu Akademie věd ČR. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11104/0339000