Název:
Příprava didaktických materiálů pro výuku první pomoci na 2. stupni základních škol
Překlad názvu:
Preparation of Didactic Materials for Teaching First Aid at Elementary Schools
Autoři:
Hubínková, Zdeňka ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání první pomoci na druhém stupni základních škol. Cílem práce bylo vytvořit sadu pracovních úloh, které může pedagog využít v rámci samostatné práce žáků během doby, kdy se věnuje jiným žákům při praktickém nácviku. První část práce obsahuje všeobecný přehled o významu první pomoci, zařazení první pomoci v kurikulárních dokumentech na základní škole a možnosti výuky první pomoci včetně organizačních forem, metod a didaktických prostředků pro výuku první pomoci na školách. Druhá část se zabývá tvorbou stanovených pracovních listů s úlohami a jejich evaluací. Vytvořeno bylo celkem 9 různých typů úloh ve 4 variantách, které byly následně seskupeny do 4 pracovních listů. Ověření využitelnosti úloh v praxi proběhlo formou evaluačního dotazníku, a to z hlediska srozumitelnosti, náročnosti a zábavnosti. Z výsledků vyplývá, že vytvořené úlohy vyhovují výše uvedeným charakteristikám na adekvátní úrovni - byly žáky hodnoceny jako srozumitelné, přiměřeně náročné a zábavné. Součástí práce je kromě sady pracovních listů i řešení jednotlivých úloh včetně uvedení průměrného času na vyplnění a uvedení náročnosti každé úlohy. Některé úlohy navíc obsahují metodické poznámky pro pedagogy. KLÍČOVÁ SLOVA žáci, učitelé, první pomoc, pracovní listy, výuka, samostatná práceThis diploma thesis deals with the issue of first aid education at the second stage of elementary schools. The aim of the thesis was to create a set of tasks that the teacher can use as a part of the students' independent work during the time when the teacher is working with other students during practical training. The first part of the thesis contains a general overview of the importance of first aid, the integration of first aid in curricular documents at elementary schools and the possibilities of teaching first aid, including organizational forms, methods and didactic tools for teaching first aid in schools. The second part deals with the creation of worksheets with tasks and their evaluation. A total of 9 different types of tasks were created in 4 variants, which were then grouped into 4 worksheets. The assessment of the applicability of the tasks in practice was carried out in the form of an evaluation questionnaire, in terms of comprehensibility, difficulty and entertainment. The results show that the created tasks meet the above-mentioned characteristics at an appropriate level - the pupils rated them as comprehensible, reasonably challenging and entertaining. In addition to a set of worksheets, the work also includes solutions to individual tasks, including an indication of the average...
Klíčová slova:
pracovní listy; první pomoc; samostatná práce; učitelé; výuka; žáci; first aid; individual work; pupils; teachers; teaching; worksheets