Original title:
Postavení asistenta pedagoga při distanční výuce u žáků se SVP v základním vzdělávání
Translated title:
Position of the assistant teacher in distance learning for pupils with special educational needs at elementary school
Authors:
Keketiová, Dominika ; Bartoňová, Miroslava (advisor) ; Hádková, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje popisu role asistenta pedagoga při distanční výuce u žáků se speciálně vzdělávacími potřebami na základní škole. Cílem diplomové práce a výzkumného projektu je zaměřit se na postavení asistenta pedagoga u žáků se speciálně vzdělávacími potřebami při distanční výuce. Teoretická část je složena ze tří hlavních kapitol. První kapitola se věnuje podpoře žáků se speciálně vzdělávacími potřebami ve vzdělávání. V rámci této kapitoly je popsána legislativa a inkluzivní podpora, poradenské služby, podpůrná opatření a možnosti vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. Druhá kapitola s názvem Asistent pedagoga a jeho úloha v edukaci má čtyři podkapitoly, ve kterých je vymezen pojem asistenta pedagoga, jeho kvalifikace, didaktické metody a formy a spolupráce asistenta pedagoga s žákem, zákonnými zástupci a pedagogem. Poslední teoretická kapitola se zaměřuje na vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami v době pandemie COVID-19. Praktická část se věnuje naplnění dílčích cílů diplomové práce. Potřebná data k výzkumnému projektu byly získávány na třech základních školách v Karlovarském kraji. Polostrukturovaného rozhovoru se účastnili asistenti pedagoga. Získaná data byla analyzována na základě axiálního kódování. KLÍČOVÁ SLOVA distanční výuka, žáci se speciálně...The topic of this diploma thesis is the position of teaching assistant at elementary school during distance learning through the covid-19 pandemic. The thesis is describing the role of a teaching assistant in distance learning at pupils with special educational needs at elementary school. The aim of the thesis is a research project which is focusing on the position of teaching assistant for pupils with special educational needs during distance learning. The diploma thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part consists three main chapters. In the first chapter is describing support pupils with special educational needs in education. This chapter is also focused on legislation and inclusive support, advisory services, support measures and options of education and pupils with special educational needs. The second chapter is called Assistant the pedagogue and his role in education. This part has four subsections. The first subsection is about defining teaching assistant, his qualifications, didactic methods and forms and assistant's cooperation with the students, parents and the pedagogues. The last theoretical chapter focuses on the education of pupils with special educational needs during the pandemic COVID-19. The practical part is focused on the accomplishment of...
Keywords:
distance learning; education; job description; pupils with special educational needs; the assistant teacher; asistent pedagoga; distanční výuka; edukace; náplň práce; žáci se speciálně vzdělávacími potřebami
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/178690