Název:
Znalosti žáků 8. a 9. tříd základních škol o reprodukčním zdraví
Překlad názvu:
Knowledge of 8th and 9th grade elementary school students about reproductive health
Autoři:
CHRSTOŠOVÁ, Vlasta Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce s názvem Znalosti žáků 8. a 9. tříd základních škol o reprodukčním zdraví se zaměřuje na míru informovanosti žáků ve věku 13-16 let o problematice menstruace, bezpečného sexu, antikoncepce, těhotenství a pohlavně přenosných chorob. V teoretické části bakalářské práce je popsáno zdraví a jeho rozdělení na reprodukční asexuální. Dále jsou zde popsány reprodukční orgány ženy a muže, menstruace a menstruační pomůcky, pohlavní styk a možnosti ženské a mužské antikoncepce, protože je nutné, aby dospívající lidé věděli, jak se chránit před nechtěným těhotenstvím a pohlavně přenosnými chorobami. Proto jsou jednotlivé kapitoly věnované právě pohlavně přenosným chorobám, těhotenství a interrupci. Poslední kapitola se zabývá edukací žáků vproblematice reprodukčního zdraví a rolí porodní asistentky v edukačním procesu. Ve výzkumné části bakalářské práce byla jako způsob výzkumného šetření zvolena kvantitativní metoda. Sběr dat probíhal pomocí dotazníku, který byl šířen mezi respondenty na sociální síti Facebook. Dotazník se skládal ze 36 otázek, ze kterých bylo 23 uzavřených, 12 polouzavřených a 1 otevřená. Získaná data byla zpracována a vyhodnocena pomocí počítačových programů Microsoft Excel a SPSS. K jednotlivým otázkám byly vytvořeny grafy, které zobrazují odpovědi chlapců a dívek 8. a 9. tříd základních škol. Výzkumný soubor tvořilo 101 respondentů. Z 8. tříd bylo celkem 36 respondentů, a to 7 chlapců a 29 dívek. Z 9. tříd bylo celkem 65 respondentů, a to 13 chlapců a 52 dívek. Cílem této práce bylo zjistit, jaké mají chlapci a dívky 8. a 9. tříd znalosti o reprodukčním zdraví, tj. o menstruaci, bezpečném sexu, antikoncepci, těhotenství a pohlavně přenosných chorobách. Pro výzkumnou část byly stanoveny 3 hypotézy. První hypotéza měla zjistit, zda dívky 8. tříd mají větší znalosti o reprodukčním zdraví než chlapci téhož ročníku. Tato hypotéza byla vyvrácena. Druhá hypotéza měla určit, zda dívky 9. tříd mají větší znalosti o reprodukčním zdraví než chlapci z téhož ročníku. Druhá hypotéza byla také vyvrácena. Třetí hypotéza se zabývala tím, zda žáci 9. tříd mají větší znalosti o reprodukčním zdraví než žáci 8. tříd. Tato hypotéza byla potvrzena.The Bachelor thesis entitled Knowledge of pupils in 8th and 9th grades in primary schools about reproductive health focuses on the level of awareness of pupils aged 13 -16 about the issues of menstruation, safe sex, contraception, pregnancy and sexually transmitted diseases. The theoretical part of the bachelor's thesis describes health and its division into reproductive and sexual. It also describes the reproductive organs of women and men, menstrual periods and menstrual devices, sexual intercourse, and the possibilities offemale and male contraception, as adolescents need to know how to protect themselves from unwanted pregnancies and sexually transmitted diseases. There are therefore individual chapters devoted precisely to sexually accurate diseases, pregnancy and abortion. The final chapter deals with the education of pupils on reproductive health issues and the role of midwives in the educational process. In the research part of the bachelor s thesis, a quantitative method was chosen as the method of research investigation. The data was collected through a questionnaire distributed to respondents on the social networking site Facebook. The questionnaire consisted of 36 questions, of which 23 were closed, 12 were semi-closed and 1 was open. The data obtained was processed and evaluated using Microsoft Excel and SPSS computer programs. Graphs showing the responses of boys and girls in the 8th and 9th grades of primary schools have been produced for each question. The research pool consisted of 101 respondents. Of the 8th grade, a total of 36 respondents were 7 boys and 29 girls. Of the 9th grade, a total of 65 respondents were 13 boys and 52 girls. The aim of this work was to find out what boys and girls of the 8th and 9th grades had knowledge about reproductive health, i.e. menstruation, safe sex, contraception, pregnancy and sexually transmitted diseases. 3 hypotheses have been established for the research part. The first hypothesis was to determine whether girls in 8th grade had greater knowledge of reproductive health than boys in the same year. This hypothesis has been disproved. The second hypothesiswas to determine whether girls in the 9th grade had greater knowledge of reproductive health than boys in the same year. The second hypothesis was disproved. The third hypothesis looked at whether 9th graders had greater knowledge of reproductive health than 8th graders. This hypothesis has been confirmed.
Klíčová slova:
Antikoncepce; interrupce; menstruace; pohlavní styk; pohlavně přenosné choroby; prevence; reprodukční orgány; reprodukční zdraví; těhotenství; žáci; abortion; Contraception; menstruation; pregnancy; prevention; pupils; reproductive health; reproductive organs; sexual intercourse; sexually transmitted diseases Citace: CHRSTOŠOVÁ, Vlasta. Znalosti žáků 8. a 9. tříd základních škol o reprodukčním zdraví. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/68461