Název:
Příběhy Nového zákona jako klíč pro výchovu ke vzájemnému soužití a porozumění v občanské společnosti
Překlad názvu:
Stories of the New Testament as the key to education for coexistence and understanding in civil society.
Autoři:
LORKO, Radomíra Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá možností, jak lze využít příběhy Nového zákona v hodnotové výchově v rodině bez ohledu na to, zda jsou její členové věřící či ne. Teoretická část osvětluje důležitou roli rodiny v hodnotové výchově. Na rodinu nahlíží jako na základní článek společnosti, resp. jako na zásadní společenství pro výchovu k základním hodnotám, jejichž obsahové naplnění je nezbytné pro budování občanské společnosti. Dále je výchova k hodnotám nahlížena ještě z pohledu církve skrze církevní dokumenty a skrze vzdělávací systém ČR. Praktická část je experimentální. Je rozvržena do tří částí. V první části jde o soubor strukturovaných setkání k daným tématům, jako je svoboda, odvaha, soucit, láska k bližnímu, tolerance a otevřenost, včetně uvedení využívaných metod. Ve druhé části jsou charakterizovány obě rodiny. Obě vybrané rodiny nevyznávají žádné náboženství, mají dvě děti a dva dospělé, souhlasí s navrhovanou spoluprací a patří ke střední třídě obyvatel. Třetí část experimentu popisuje aplikaci navržených programů a výsledek praxe. I přesto, že pozitivní výsledek experimentu může být ovlivněn tím, že se jedná o rodiny přátel autora, přesto má svoji váhu právě proto, že všichni účastníci nebyli ničím zavázáni při účasti pouze svojí upřímnosti vyplývající z důvěry v mezilidských přátelských vztazích. Za významný výsledek práce lze považovat ověření, že kombinace různých přístupů k textu, od variantního čtení, poslechu až k výtvarnému vyjádření, činí atraktivními i zdánlivě nezajímavé texty nebo témata, která se zdají, že stojí mimo všední život. Na program nejlépe reagovali žáci druhého stupně a, jak sami vyjádřili v závěrečných diskuzích, ocenili možnost otevřeně a v dostatečném prostoru vyjádřit své názory a projevit svoji kreativitu směřovanou k danému cíli. Členové rodin se shodli, že práce v tomto experimentu pro ně byla zábavná, inspirující a přinesla jim nové neočekávané zážitky. The thesis deals with the possibility of using the stories of the New Testament in value education in the family, regardless of whether its members are believers or not. The theoretical part sheds light on the important role of the family in value education. It views the family as a basic element of society, resp. as a fundamental community for education on basic values, the content of which is necessary for the building of civil society. Furthermore, the education of values is viewed from the point of view of the church through church documents and through the educational system of the Czech Republic. The practical part is experimental. It is divided into three parts. The first part is a set of structured meetings on topics such as freedom, courage, compassion, love of neighbor, tolerance and openness, including an introduction to the methods used. In the second part, both families are characterized. Both selected families do not profess any religion, have two children and two adults, agree with the proposed cooperation and belong to the middle class of the population. The third part of the experiment describes the application of the proposed programs and the result of the practice. Although the positive result of the experiment may be influenced by the fact that these are the families of the author's friends, it still has its weight precisely because all participants were not obliged to participate only in their sincerity resulting from trust in interpersonal friendships. A significant result of the work can be considered verification that the combination of different approaches to the text, from variant reading, listening to artistic expression, makes both attractive and seemingly uninteresting texts or topics that seem to stand outside of everyday life. The pupils of the second grade responded best to the program and, as they themselves expressed in the final discussions, appreciated the opportunity to express their opinions openly and in sufficient space and to express their creativity towards the given goal. Family members agreed that working in this experiment was fun, inspiring, and brought them new unexpected experiences.
Klíčová slova:
jedinec; křesťanské hodnoty; Nový zákon.; občanská společnost; rodina; Společnost; volný čas; výchova k hodnotám; Christian values; civil society; education for values; family; leisure time; person; Society; the New Testament. Citace: LORKO, Radomíra. Příběhy Nového zákona jako klíč pro výchovu ke vzájemnému soužití a porozumění v občanské společnosti. České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/62774