Název:
Zkoumání kvality výuky psychologie na středních školách
Překlad názvu:
Examining the quality of teaching psychology in secondary schools
Autoři:
MARHANOVÁ, Lucie Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na zkoumání kvality výuky psychologie na středních školách. Zahrnuje dvě části. V úvodu teoretické části je věnována pozornost kvalitě výuky z hlediska obsahově zaměřeného přístupu. Jsou představeny jednotlivé fáze procesu didaktické transformace obsahu (ontodidaktická, psychodidaktická a kognitivní) a jeho nástrahy. Další část se zabývá didaktikou psychologie a podobou výuky psychologie na středních školách v České republice a na Slovensku. Praktická část obsahuje dvě výukové situace, které byly zpracované prostřednictvím metodiky 3A do didaktických kazuistik. Tyto kazuistiky umožňují vhled do výuky psychologie na základě její analýzy pomocí tzv. modelu hloubkové struktury výuky. Výuková situace je tedy hodnocena z hlediska integrity jednotlivých vrstev výuky (tj. konceptové, tematické a kompetenční. Cílem tohoto kvalitativního přístupu není pouze hodnocení, ale také navržení alterace, která zlepšuje kvalitu výuky tak, aby vedla naplnění cíle výuky psychologie, tj. rozvíjení funkční psychologické gramotnosti.The diploma thesis is focused on examining the quality of teaching psychology at secondary schools. It includes two parts. In the introduction to the theoretical part, attention is paid to the quality of teaching in terms of content-oriented approach. There are presented individual phases of the process of didactic transformation of content (ontodidactic, psychodidactic and cognitive) and its pitfalls. The next part deals with the didactics of psychology and the form of teaching psychology at secondary schools in the Czech Republic and Slovakia. The practical part contains two teaching situations, which were created by 3A procedure into didactic case studies. These case studies provide insight into the teaching of psychology based on its analysis using the so-called model of in-depth structure of teaching. The teaching situation is therefore evaluated in terms of integrity of individual layers of teaching (ie conceptual, thematic and competence. The aim of this qualitative approach is not only evaluation, but also designing alterations that improve the quality of teaching to psychological literacy.
Klíčová slova:
didaktika psychologie; funkční psychologická gramotnost; kvality výuky; metodika 3A; model hloubkové struktury výuky; 3A procedure; deep structure of instruction model; didactics of psychology; psychological literacy; quality of teaching Citace: MARHANOVÁ, Lucie. Zkoumání kvality výuky psychologie na středních školách. České Budějovice, 2020. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/49365