Název:
Folklorní hnutí jako most mezi lidovou hudbou a jinými světy. Různé podoby revivalu.
Překlad názvu:
Folklore Movement as a Bridge between Folk Music and Other Worlds
Autoři:
Kratochvíl, Matěj Typ dokumentu: Příspěvky z konference Konference/Akce: Mezi etnografií, folkloristikou a muzejnictvím. Konference k nedožitým devadesátým narozeninám Karla Pavlištíka, Zlín (CZ), 20210906
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Folklorní hnutí v druhé polovině 20. století sehrálo několik rolí. Bylo nástrojem propagandy, ale zároveň i prostředkem k zachování tradice, nebo původní umělecké formy. Jedna z jeho rolí však zůstává poněkud stranou. V době, kdy původní formy lidové hudby a tanců zanikaly, začalo oživování lidové hudby a tanců a jejich obnovování prostřednictvím vystoupení folklorních souborů se stalo hlavním a často i nejčastěji jediným způsobem, jak tyto tradice přiblížit širší veřejnosti. K tomu přispělo propojení lidového hnutí s masovými médii a nahrávacím průmyslem. Prostřednictvím těchto kanálů se lidová hudba dostala k hudebníkům různých žánrů, kteří se tak seznámili se zvukem lidové hudby z Čech, Moravy a dalších zemí. Na základě svých dojmů se pak někteří z těchto hudebníků rozhodli zařadit do své tvorby i prvky lidové hudby. Výsledkem je řada projektů a nahrávek, kde se lidové prvky mísí s jazzem, rockem nebo elektronickou hudbou. Příspěvek se pokouší představit možné odpovědi na otázku do jaké míry folklorní hnutí jako institucionalizovaná forma oživování tradiční kultury, ovlivnilo přijetí této kultury v jiných oblastech hudby.Folklore movement in the second half of the 20th century played several roles. It was a tool of propaganda but at the same time a means to preserving tradition or original art form. One of its roles, however, remains somewhat aside the main focus. As the original forms of folk music and dances were disappearing, the revival of them through performance by folk ensembles became the main, and often the only way of bringing the traditions to wider public. This was contributed to by interconnection of folk movement with mass media and recording industry. Through these channels the folk music reached musicians of various genres, who were thus introduced to the sound of folk music from Bohemia, Moravia and Silesia. Based on their impressions, some of these musicians then decided to include the folk components in their own compositions. The result is a number of projects and recordings, where folk elements are mixed with jazz, rock, ballads or electronic music. The paper attempts to present possible answers to the question to what extent the folklore movement, as an institutionalised form of reviving traditional culture, influenced acceptance of this culture in other areas of music. The research, which forms the base of this contribution, analyses recordings and presents interviews of musicians from varied areas and of different generations.
Klíčová slova:
folk music; popular culture; revival Zdrojový dokument: Mezi etnografií, folkloristikou a muzejnictvím. Sborník příspěvků z konference k nedožitým devadesátým narozeninám Karla Pavlištíka, ISBN 978-80-87130-59-9
Instituce: Etnologický ústav AV ČR
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dokument je dostupný v příslušném ústavu Akademie věd ČR. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11104/0336801