Název:
Globalizace, glokalizace a neolokalismus jako hybné síly proměn evropského pivovarnictví
Překlad názvu:
Globalization, glocalization and neolocalism as driving forces of change of European brewing industry
Autoři:
Materna, Kryštof ; Chromý, Pavel (vedoucí práce) ; Szczyrba, Zdeněk (oponent) ; Toušek, Václav (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce má ambici přispět do debaty o významu lokálního a regionálního prostředí na dopady globálních procesů na příkladu evropského pivovarnictví. Pivovarnictví bylo v posledních 30 letech zásadně ovlivněno globálními změnami. Pivo je zároveň produkt, který je historicky významně spjat s místem své produkce, kde jsou spotřebitelé na změny citliví, a zároveň mohou svým spotřebním chováním tyto změny ovlivnit. Předmětem výzkumu jsou jednak dopady globalizace na pivovarnictví a pivovary v Evropě ve smyslu působení nadnárodních pivovarských společností na trzích evropských zemí, koncentrace a přesuny výroby piva a unifikace pivní nabídky. Dále jsou to procesy glokalizace a neolokalismu formující vznik fenoménu zakládání minipivovarů a jeho šíření v prostoru. Glokalizace je zde chápána jako jev, kdy lokální iniciativy využívají ke svému úspěchu i možností daných globalizací, neolokalismus pak jako fenomén návratu poptávky po lokálních produktech jakožto alternativě k příliš silnému působení globalizace na straně nabídky. Cílem práce je tedy jednak podchytit globalizační procesy v evropském pivovarnictví v podobě působení nadnárodních pivovarských skupin, definování jejich prostorových strategií, hodnocení akvizic nových pivovarů a jejich uzavírání v kontextu ekonomické vyspělosti a pivovarnické...This paper aims to contribute to the debate on the importance of local and regional context on the impact of global processes by using the European brewing industry as a case study. The brewing industry has been fundamentally affected by global changes over the last 30 years. At the same time, beer is a product that has been historically linked to its place of production, and consumers are both sensitive to any changes and can influence impact of possible changes through their consumers' behaviour. The research focuses on the impacts of globalization on the brewing industry and breweries in Europe in terms of the presence of transnational brewing companies on the markets of European countries, the concentration and relocation of the beer production and the unification of the beer supply. Moreover, it studies the glocalization and neolocalism processes shaping the emergence of the phenomenon of the establishment of microbreweries and its spread in space. Glocalization is understood here as a phenomenon in which local initiatives also use the opportunities provided by the globalization to succeed, while neolocalism is understood as a phenomenon of the return of demand for local products as an alternative to the overly strong supply-side effects of the globalization. The first aim of this thesis is...
Klíčová slova:
distribuční strategie; globalizace; glokalizace; neolokalismus; Pivovarnictví; životní cyklus výrobku; Brewing industry; distribution strategies; glocalization; gobalization; neolocalism; product life-cycle