Original title:
Mediální výchova a její význam v (dez)informační společnosti
Translated title:
Media education and its importance in (dis)information society
Authors:
Pelcová, Petra ; Pelzová, Markéta (advisor) ; Strouhal, Martin (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (česky) Tato bakalářská práce se zabývá tématem mediální výchovy a jejím významu ve společnosti, která se potýká s dezinformacemi. První část práce se zaměřuje na teorii a je v ní popsáno, co jsou to masová média a jaký mají vliv na člověka. Práce se dále věnuje dezinformacím a fenoménům s nimi spjatých, mediální gramotnosti a kritickému myšlení. V práci je zmíněno i několik organizací a projektů zabývajících se mediálním vzděláváním. Praktická část prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů odpoví na výzkumné otázky ohledně mediální výchovy z pohledu učitelů. Cílem práce bylo zjistit, zda je vůbec a případně jakým způsobem, mediální výchova do výuky začleňována, a jak náročné je v dnešní době pro učitele mediální výchovu vyučovat.(in English): This bachelor's thesis deals with the topic of media education and its importance in a society that is struggling with disinformation. The first part of the thesis focuses on the theory and describes what mass media are and what effect they have on people. The thesis also deals with disinformation and related phenomena, media literacy and critical thinking. Several organizations and projects dealing with media education are also mentioned in the thesis. The practical part will answer research questions about media education from the teachers' point of view through semi-structured interviews. The aim of the work was to find out whether media education is integrated into teaching at all and possibly in what way, and how challenging it is for teachers to teach media education these days.
Keywords:
disinformation|misinformation|malinformation|fake news|hoax|conspiracy theory|manipulation|media education|media literacy|critical thinking; dezinformace|misinformace|malinformace|fake news|hoax|konspirační teorie|manipulace|mediální výchova|mediální gramotnost|kritické myšlení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/178092