Název:
Bariéry účasti na vzdělávacích aktivitách u nízkokvalifikovaných dospělých v České republice
Překlad názvu:
Barriers to Participation in Adult Education of Low Qualified People in the Czech Republic
Autoři:
Saturková, Adéla ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Vojtko, Tibor (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá různými typy bariér, které problematizují nízkokvalifikovaným dospělým účast na vzdělávání. Cílem práce je analyzovat pociťované bariéry účasti na vzdělávacích aktivitách se zaměřením na nízkokvalifikované dospělé. Bakalářská práce analyzuje životní situaci nízkokvalifikovaných dospělých a jejich postavení v dalším vzdělávání, a to jak v České republice, tak v Evropě. Práce dále sleduje subjektivně vnímané překážky účasti na vzdělávacích aktivitách a jejich překonávání v případě, že se pro účast ve vzdělávání dospělí rozhodnou. Text posuzuje bariéry ke vzdělávání dospělých obecně a poté se zaměřuje i na oblast dalšího profesního vzdělávání. Pozornost je také věnována vzdělávací politice Evropské unie a České republiky zaměřené na vzdělávání nízkokvalifikovaných dospělých. Součástí práce je kvalitativní empirické šetření provedené za pomoci polostrukturovaných rozhovorů se sedmi respondenty. Do vzorku byli zařazeni dospělí, kteří mají základní stupeň vzdělání, popřípadě nedokončili střední školu a účastní se (nyní či v minulosti) aktivit dalšího profesního vzdělávání v podobě rekvalifikačních kurzů nebo kurzů zaměřených na posílení základních dovedností. Cílem šetření je identifikovat pociťované bariéry účasti ve vzdělávání a uplatňované strategie jejich překonávání u...The bachelor's thesis deales with different types of barriers that make it difficult for low- skilled adults to participate in education. The thesis aimes to analyse a sensed barriers to participation in educational activities with a focus on low-skilled adults. The bachelor thesis analyses living situation of low-skilled adults and their position in further education, both in the Czech Republic and in Europe. The thesis also look at the subjectively sensed barriers to participation in educational activities and how they are overcome when adults choose to participate in education. The text assesses barriers to adult education in general and then focus on the area of continuing professional education. Attention is also paid to the educational policy of the European Union and the Czech Republic aimed at the education of low-skilled adults. The thesis includes a qualitative empirical investigation conducted using semi-structured interviews. The sample of seven respondents includes adults who have primary level of education or have not completed secondary school and are participating (now or in the past) in further vocational training activities in the form of retraining courses or courses aimed at strengthening basic skills. The aim of the survey is to identify sensed barriers to participation in...
Klíčová slova:
vzdělávání dospělých|bariéry ve vzdělávání dospělých|nízkokvalifikovaní lidé|vzdělanostní nerovnosti|motivace ke vzdělávání dospělých; adult education|barriers to adult education|low-qualified people|educational inequalities|motivation for adult education