Original title:
Kognitivní přístup ke vzdělávání
Translated title:
Cognitive approach to learning
Authors:
Kuchtíková, Nicole ; Morávková Krejčová, Lenka (advisor) ; Nekovářová, Tereza (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce popisuje dva kognitivní procesy, které jsou součástí učícího se procesu. V literárně přehledové části je nejdříve popsán současný stav a cíle vzdělávací politiky České republiky s důvody, proč bychom se měli zajímat o kognitivní procesy v učení. Práce pohlíží na učící se proces především z pohledu kognitivní psychologie. Jsou zde rozvedeny dva kognitivní procesy, a to pozornost a paměť. Obě kapitoly začínají teoretickým úvodem a pokračují konkrétními doporučeními a poznatky, které mohou využít učitelé i studenti v praxi. Praktická část obsahuje návrh výzkumu, který si klade za cíl kvantitativní metodou zjistit sílu efektu cvičného testování jako jedné z více strategií učení.The undergraduate thesis deals with two cognitive approaches, which are part of the learning process. In the first part of this thesis, the literature review provides a description of a current status of educational policy of the Czech Republic with reasons why we should pay attention to the cognitive processes in learning. The work assesses the learning process from the aspect of cognitive psychology. Two cognitive processes are elaborated, namely attention and memory. Both chapters start with a theoretical introduction and continue with specific recommendations and findings which could be used by teachers and students as well. The second part of the thesis describes a research design, which aims to find out the effect of the practice testing as one of the learning strategies by a quantitative methodology.
Keywords:
Cognitive approach|Attention|Memory|Practise Testing; Kognitivní přístup|pozornost|paměť|Cvičné testování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/177862