Název:
Konstrukce francouzské národní identity v učebnicích pro děti
Překlad názvu:
Construction of national French identity in Children's textbooks
Autoři:
Ahossey, Chantal ; Lütke Notarp, Ulrike (vedoucí práce) ; Supa, Markéta (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] UNIVERZITA KARLOVA FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD Institut komunikačních studií a žurnalistiky Diplomová práce 2021 Chantal Ahossey UNIVERZITA KARLOVA FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD Institut komunikačních studií a žurnalistiky Mediální studia Konstrukce francouzské národní identity v učebnicích pro děti Diplomová práce Autor práce: Chantal Ahossey Studijní program: Mediální studia Vedoucí práce: PhDr. Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. Rok obhajoby: 2021 Prohlášení 1. Prohlašuji, že jsem předkládanou práci zpracovala samostatně a použila jen uvedené prameny a literaturu. 2. Prohlašuji, že práce nebyla využita k získání jiného titulu. 3. Souhlasím s tím, aby práce byla zpřístupněna pro studijní a výzkumné účely. V Praze dne 15. dubna 2022 Chantal Ahossey Bibliografický záznam AHOSSEY, Chantal. Sociální konstrukce francouzské národní. Praha, 2021. 63 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií. Vedoucí diplomové práce PhDr. Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. Rozsah práce: 135 595 Abstrakt Předmětem zkoumání diplomové práce Konstrukce francouzské národní identity v učenicích pro děti je popsat na jakých základech je vystavěna aktuální francouzská národní identita, vyobrazená ve francouzských učebnicích historie a občanské výchovy pro základní školy a gymnázia. Teoretická část...The research for the dissertation on "the construction of French national identity in the textbooks for children" is aimed towards a descriptive analysis of the foundations of French national identity. The research is based on the portrayal of French national identity in the history and civic education textbooks for primary and secondary schools. The theoretical part represents a notion of culture, nation and collective memory as key elements for the construction of national identity. The discourses used in textbooks are presented as a tool for the handover of cultural elements and a medium for the construction of a cultural reality. Consequently, through methods of discourse analysis, the dissertation focuses on identifying elements of discourse in the textbooks' contents that testify of French culture. On the basis of the results extracted from the research, the self-image of French nationality is then reconstructed. Subsequently, the national self-conception emerging from the textbooks is compared to the one drawn through the new year's presidential speeches between the years 2012 to 2018. The aim of this comparison is to assess whether these two models of French identity hold evident distinctions or if they are constructed on similar foundations. Keywords National identity, France, culture,...