Název:
Mediální gramotnost a užívání médií mladistvými pohledem učitelů
Překlad názvu:
Youth media literacy and media use as percieved by teachers
Autoři:
Bůžková, Kristýna ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Supa, Markéta (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá pohledem učitelů na komplexní problematiku související s mediální gramotností mladistvých, s konceptem mediální výchovy a způsobem, jakým mladiství užívají média. První polovina práce poskytuje potřebný teoretický podklad, na kterém staví empirická část a jsou v ní vymezeny stěžejní pojmy pojící se k tématu. První kapitola nastiňuje přístupy, pomocí kterých je možné chápat osobnost a identitu samotných učitelů. Je zde mimo jiné zdůrazněna důležitost úlohy a rolí, které pedagogové jakožto činitelé výchovně-vzdělávacího procesu hrají. V rámci dalšího tematického okruhu se práce věnuje terminologickému vymezení a teoretickým východiskům dvou ústředních pojmů, kterými jsou mediální gramotnost a mediální výchova. Třetí kapitola diplomové práce se zabývá způsoby, kterými mladiství užívají média a věnuje se vybraným souvisejícím rizikům, se kterými se mohou setkat. V rámci závěrečné práce bylo rovněž realizovaného empirické šetření, které proběhlo mezi učiteli působícími na druhém stupni základních škol. Cílem šetření bylo především zjistit a popsat, jak pedagogové vnímají užívání médií a jak hodnotí úroveň mediální gramotnosti svých žáků. Diskuze a závěr práce potom představují a shrnují zjištěné poznatky.The Master's thesis deals with the view of teachers on complex issues related to the media literacy of adolescents and the concept of media education. The first part of the work provides the necessary theoretical background, on which the empirical part stands and defines key terms related to the topic. The first chapter outlines the approaches by which it is possible to understand teacher's personality and identity. Among other things, the importance of the role that teachers play in the educational process is emphasized here. The second chapter narrows its focus to the concept of media literacy and media education. The third chapter of the thesis deals with the way how young people use the media and deals with related risks that they may encounter. The thesis includes an empirical study as well, which was realized among teachers working at elementary schools. The aim of the survey was primarily to find out and describe how teachers perceive the usage of media and how they evaluate the level of media literacy of their pupils. The discussion and the conclusion of the work then summarize the findings.
Klíčová slova:
digitální občanství; Mediální gramotnost; mediální výchova; role učitele; užívání médií; digital citizenship; media education; Media literacy; teacher's role; usage of media