Název:
Školní zralost a připravenost z pohledu logopedů
Překlad názvu:
School maturity and preparedness from the point of view of speech therapists
Autoři:
Urbanová, Kateřina ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje školní zralosti a připravenosti z pohledu logopedů. Teoretická část se zaměřuje nejprve na dítě předškolního věku, jeho charakteristiku a vývoj ve všech oblastech, včetně řeči. Dále přibližuje poruchy řeči u dětí předškolního věku, kdy popisuje, co je to narušená komunikační schopnost a také se věnuje nejčastějším poruchám řeči u dětí předškolního věku. Poté práce přináší informace o logopedické prevenci, uvádí, jaké jsou její zásady a také přibližuje předškolní vzdělávání v kontextu logopedické prevence. Poslední kapitola se zabývá přípravou dítěte na nástup do první třídy, vysvětluje rozdíl mezi školní zralostí a školní připraveností dítěte, přibližuje školní nezralost a odklady školní docházky. Praktická část je zpracována za pomoci kvalitativního výzkumného šetření, kdy bylo využito strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami. Respondenty tvořili logopedi působící v resortu zdravotnictví a také v resortu školství. Celkem se uskutečnilo 12 rozhovorů. Cílem práce bylo zjistit, jakým způsobem se dá vhodně podpořit školní zralost dítěte a jeho příprava do první třídy tak, aby vše zvládlo bez obtíží. Dílčím výsledkem bylo vytvoření preventivně-informativní brožury na téma školní zralost a připravenost z pohledu logopedů, jejíž cílem je zejména rodičům pomoci se...This diploma thesis focuses on school maturity and preparedness from the perspective of speech-language therapists. The theoretical part focuses on the preschool child, his characteristics, and growth in all areas, including speech. Furthermore, it introduces speech disorders in preschool children by describing what impaired communication skills are and also discusses the most common speech disorders among preschool children. The thesis also presents information about speech therapy prevention, stating what its principles are, and also introduces preschool education in the context of speech therapy prevention. The last chapter deals with the child's preparation for entering the first grade, explains the difference between school maturity and school preparedness and introduces school immaturity and school deferrals. The practical part is prepared with the help of a qualitative research investigation, where a structured interview with open questions was used. The respondents consisted of speech therapists working in the health or education department. A total of 12 interviews were conducted. The aim of the work was to find out how to appropriately support the child's school maturity and preparation for the first grade so that he/she can manage everything without difficulties. As a partial result, a...
Klíčová slova:
brožura; dítě předškolního věku; logopedie; odklad školní docházky; vývoj řeči; školní připravenost; školní zralost; brochure; preschool child; school deferral; school maturity; school preparedness; speech development; speech therapy