Original title:
Využití vývojové biblioterapie v zátěžových situacích u dětí předškolního a mladšího školního věku
Translated title:
The using of developmental bibliotherapy in stressful situations of preschool and primary school age children
Authors:
Melicharová, Lucie ; Valešová Malecová, Barbara (advisor) ; Kadrnožková, Monika (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá využitím vývojové biblioterapie u dětí předškolního a mladšího školního věku v náročných životních situacích. V první kapitole je vymezena biblioterapie, zvláště pak vývojová biblioterapie. V další kapitole se práce zaměřuje na charakteristiku předškolního dítěte a mladšího školního dítěte, popisuje nejčastější náročné životní situace, se kterými se děti tohoto věku mohou setkat - rozvod rodičů, nemoc a karanténa, úmrtí blízké osoby a tolerance odlišnosti. Cílem práce je vytvoření příběhů a k nim sestavit návrhy biblioterapeutických aktivit zaměřených na pomoc dětem předškolního a mladšího školního věku ve vybraných náročných životních situacích.The diploma thesis covers about the use of developmental bibliotherapy in stressful situations of preschool and primary school age children. In first chapter thesis defined bibliotherapy, especially developmental bibliotherapy. In second chapter thesis directed characteristics of preschool and primary school age children, characterizes the most common stressful situations, with which children of this age can meet - divorce of their parents, illnesses and quarantine, bereavement or toleration of difference. The goal of this diploma thesis is making the stories and accompany them with proposals of bibliotherapy activities for working in stressfull situations of preschool and primary school age children.
Keywords:
Bibliotherapy; developmental bibliotherapy; fairy tale; preschool age; primary school age; stressfull situations; Biblioterapie; mladší školní věk; náročné životní situace; pohádka; předškolní věk; vývojová biblioterapie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175940