Název:
Celebritizace sportovců v médiích na příkladu lyžařky Kateřiny Neumannové
Překlad názvu:
Celebritization of athletes in media by the example of cross-country skier Kateřina Neumannová
Autoři:
Grapová, Klára ; Macková, Veronika (vedoucí práce) ; Turková, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce "Celebritizace sportovců v médiích na příkladu lyžařky Kateřiny Neumannové" se zabývá fenoménem celebrit, zejména těch sportovních. Věnuje se rovněž konceptu padlých sportovních hrdinů. Shrnuje teoretické poznatky o celebritizaci, zpravodajských mýtech, rámcování, a o sportovní žurnalistice jako o důležitém nástroji pro konstrukci sportovních hvězd. Hledá rozdíly mezi klíčovými obdobími v životě Kateřiny Neumannové, zabývá se tedy olympiádou v Naganu 1998, olympiádou v Salt Lake City 2002, po které oznámila mateřskou pauzu, olympiádou v Turíně 2006, kde získala svou jedinou zlatou olympijskou medaili a mistrovstvím v klasickém lyžování v Liberci 2009. Výzkum, který proběhl pomocí kvantitativní obsahové analýzy a hloubkového polostrukturovaného rozhovoru s Kateřinou Neumannovou zkoumá, jak se měnil status celebrity sportovkyně v čase, s jakými tématy byla spojována a jaké celebritizační prvky lze ve zkoumaných textech najít. Výzkumný vzorek obsahuje 862 článků.The bachelor thesis "Celebritization of athletes in the media by the example of cross-country skier Kateřina Neumannová" focuses on the phenomenon of celebrities, especially sports celebrities and fallen sport heroes. It summarizes theoretical knowledge about celebritization, news myths, framing, and sports journalism as an important tool for the construction of sports stars. It looks for differences between important periods in Kateřina Neumannová's life, examining the 1998 Nagano Olympics, the 2002 Salt Lake City Olympics, after which she announced a maternity break, the 2006 Turin Olympics, where she won her only Olympic gold medal, and the 2009 Nordic Ski Championships in Liberec. The research, which was conducted through quantitative content analysis and in-depth semi-structured interview with Kateřina Neumannová, explores how the celebrity status of the female athlete has changed over time, what topics she has been associated with and what celebritization elements can be found in the texts under study. The research sample includes 862 articles.
Klíčová slova:
celebritizace; Kateřina Neumannová; mýty; padlý hrdina; rámcování; sportovní celebrita; sportovní žurnalistika; celebritization; fallen hero; framing; Kateřina Neumannová; myths; sports celebrity; sports journalism