Název:
Učebnice českého jazyka vydané v letech 1918-1938 a jejich přínos pro současnou výuku českého jazyka
Překlad názvu:
Czech Textbooks Published Between 1918-1938 and Their Impact on Contemporary Czech Language Teaching
Autoři:
Valová, Anna ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá analýzou čtyř učebnic českého jazyka pro 2. ročník obecných škol vydaných do roku 1938. Analýza popisuje vnější podobu učebnic, zachycuje grafické zpracování, strukturu učebnic a podrobně popisuje obsah učiva. Poté je provedena podrobná didaktická analýza učiva, rozbor tehdejších postupů a metod. Prostřednictvím metodických příruček je zkoumána také didaktická koncepce, na jejímž základě byly učebnice vytvořeny. Cílem práce je najít didaktické postupy, které se v současných učebnicích nevyskytují a kterými bychom se mohli inspirovat v dnešní výuce českého jazyka. V rámci analýzy je proto provedena nejprve vzájemná komparace učebnic a následně i komparace se současnou učebnicí českého jazyka reprezentující učebnice vydávané dnešními nakladatelstvími. Práce dochází k závěru, že koncepce historických učebnic jsou mnohem rozmanitější než jednotná koncepce učebnic dnešních. Současné učebnice jsou mnohem propracovanější po grafické stránce, rozdíly jsou i v rozsahu mluvnického učiva. Naopak didaktické postupy sice z prvorepublikových učebnic vychází, zůstávají však strnulé, nerozvíjí se. Jsou zde patrné stejné učební metody i podobná cvičení. Při návratu do historie výuky českého jazyka bychom mohli převzít především náměty na propojení komunikační výchovy s výchovou...The presented theses analyse four textbook series of Czech for second grade of the elementary school published up to 1938. The theses the overall structure, layout, parts of the textbooks and describes contents of the curriculum. Didactical analysis of the curriculum follows together with analysis of processes and methods then used. Using the teacher's books the didactical approach, on which the methods were built, is examined. The scope of this work is to find didactical methods, that are not used in contemporary textbooks, and which are worth to be used in present day Czech language teaching. The analysis starts with mutual comparison of the First republic textbooks, that is followed by comparison of those textbooks with contemporary Czech language textbook representing output of present-day publishing houses. The theses sum up, that the approaches used in historical textbooks are much more diverse, compared to present-day textbooks unified conception. Contemporary textbooks are more deliberately treated from visual point of view, there are differences in the scope of grammar tuition. Didactical methods are copied from the historical textbooks and contrary to above mentioned layout and scopes of grammar, they remain rigid, they are not adequately evolving. The same learning approaches and similar...
Klíčová slova:
cvičení; didaktická analýza; komunikační výchova; obsah učebnice; učebnice; communication education; content of the textbook; didactical analysis; exercise; Textbook