Original title:
Rozvíjení dětí předškolního věku prostřednictvím environmentální výchovy
Translated title:
Development of pre-school children by environmental education
Authors:
Češpivová, Marie ; Hejlová, Helena (advisor) ; Koťátková, Soňa (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá environmentální výchovou jako nástrojem pedagoga pro rozvíjení dětí předškolního věku v Praze v podmínkách obvyklých i neočekávaných (během výskytu pandemie covidu-19). Teoretická část práce informuje o obsahu, prostředcích a některých zásadách environmentální výchovy. Je zde objasněn význam přímého kontaktu dětí s přírodou a jsou zde představeny informace o možnostech a mezích rozvíjení dětí pomocí environmentální výchovy ve všech oblastech definovaných legislativou. V praktické části je popsáno výzkumné šetření, ve kterém byly použity tři metody kvalitativního zjišťovacího výzkumu, a to akční učitelský výzkum, polostrukturovaný rozhovor a příklad inspirativní praxe. Byla zjištěna nižší úspěšnost dětí jedné ze dvou tříd v environmentálních činnostech. Oslovení učitelé projevili znalost významu environmetální výchovy i přímého kontaktu s přírodou a také to, že dbají na koncepční rámec. Ukázalo se, že dle většiny oslovených učitelů byly podmínky pro realizaci environmentální výchovy v době pandemie covidu-19 omezující, zejména v tom, že děti nemohly být přítomny v mateřské škole. Zaznamenané novinky pro praxi se většinou týkaly využití informačních technologií. Vyvstalé problémové situace se týkaly pedagogovy přímé práce s dětmi i koncepčního a organizačního rámce. Přínosem...The diploma thesis deals with environmental education as a teacher'stool for the development of preschool children in Prague in both usual and unexpected conditions (during the outbreak of the covid-19 pandemic). The theoretical part of the thesis informs of the content, means and some principles of environmental education. The importance of children's direct contact with nature is verified here and the information of possibilities and limits of a child's development through environmental education in all areas definied by legislation is presented. In the practical part, a research investigation is constructed, in which three methods of qualitative investigative research were used, namely teacher action research, a semi- structured interview and an example of inspirational practice. A lower success rate of children from one of the two classes in the environmental activities was found. Addressed teachers showed knowledge of the importance of environmental education and direct contact with nature, as well as attention to the conceptual framework. It turned out that, according to the majority of interviewed teachers, the conditions for the implementation of environmental education during the covid-19 pandemic were restricted, especially in the impossibility of children being present in kindergarten....
Keywords:
direct contact with nature; environmental education; preschool age; the effectsof the covid-19 pandemic; dopady pandemiecovidu-19; environmentální výchova; předškolní věk; přímý kontakt s přírodou
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/176011