Original title:
Jak čeští novináři používají sociální sítě?
Translated title:
How Czech journalists use social media?
Authors:
Kofroňová, Johana ; Macková, Veronika (advisor) ; Trunečka, Ondřej (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 1 Abstrakt Sociální sítě jsou už několik let součástí novinářské práce. Jedna z nich, a to Twitter, hraje hlavní roli v žurnalistickém světě. Díky své rychlosti, stručnosti a nastavení algoritmů se stal tím nejlepším místem, kde se mohou novináři potkávat, sdílet informace a komunikovat se svými čtenáři. Tato práce zkoumá to, jak sedm vybraných českých novinářů používá Twitter. Ve třech měsících (březen, duben a květen 2022) sleduje profily žurnalistů na Twitteru a analyzuje jejich publikované příspěvky. Zároveň byl s každým novinářem veden rozhovor, který rozebírá jak jejich aktivitu na sociálních sítích, tak i to, jak sítě používají ke své práci. Pro práci byli vybráni novináři ze soukromé i veřejnoprávní sféry a audiovizuálních i psaných médií. Z analýzy vychází, že novináři se na sociálních sítích prezentují v drtivé většině čistě novinářsky - jako žurnalisti, kteří jsou součástí daného média. Novináři sdíleli v nadpoloviční většině příspěvků práci právě svého média a jejich kolegů. Novináři v rozhovorech nejčastěji uváděli, že sociální sítě vnímají jako způsob prezentace své práce a svých kolegů, ale i jako nástroj k práci, který jim pomáhá získat větší rozhled a zjednodušuje přístup k informacím. Vedle výhod vnímají novináři i komplikace, které sociální sítě přináší.1 Abstract Social media are a part of journalistic work for several years now. One of them, Twitter, plays a major role in the journalistic world. With its speed, conciseness and algorithm setup, it has become the best place for journalists to meet, share information and interact with their readers. This paper examines how seven selected Czech journalists use Twitter. It follows journalists' profiles and analyses their published posts over three months on Twitter (March, April and May 2022). At the same time, each journalist was interviewed to analyse both their social media activity and how they use the networks for their work. Journalists from both, private and public service and audio-visual and written media were selected for this paper. The analysis shows that journalists overwhelmingly present themselves on social media in a purely journalistic way - as journalists who are part of the media. In the vast majority of posts, journalists shared the work of their media outlet and their colleagues. In interviews, journalists most often reported that they saw social media as a way of presenting their work and their colleagues, but also as a tool to help them gain greater insight and simplify access to information. In addition to the benefits, journalists also perceive the complications that social networking...
Keywords:
journalist; retweet; Social media; tweet; Twitter; novinář; retweet; Sociální sítě; tweet; Twitter
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/176321