Original title:
Role řemesla v předškolní výchově
Translated title:
Craft in Pre-school Education
Authors:
Plachá, Pavlína ; Kafková, Helena (advisor) ; Daniel, Ladislav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce na téma Role řemeslem v předškolní výchově, je zaměřená zejména na prozkoumání dvou přístupů k rukodělným činnostem v mateřských školách - polytechnické výchovy a řemeslnému pojetí práce s materiálem. Cílem teoretické části je představit roli řemeslných činností v předškolním vzdělávání skrze jednotlivé kapitoly, které souvisí s následnou výzkumnou sondou. Řemeslné pojetí práce s materiálem je zde popsáno jako celistvý řemeslný proces, který není vyloženě technologickým, ani čistě uměleckým oborem a měli bychom ho tedy vnímat jako oblast, ve které se tyto obory prolínají. Praktická část se dále soustředí na samotnou výzkumnou sondu. Představuje cíle diplomové práce, výzkumné otázky a metody výzkumu. Práce má dva hlavní cíle: analyzovat zkoumané dokumenty a najít v nich v čem se liší jimi představované hodnoty a cíle daných přístupů; realizovat projekt v mateřské škole, který bude dále popsán a reflektován metodou reflexivní praxe. Závěr praktické části je věnován především shrnutí výsledů, ze kterých je znát, že mezi cíli zkoumaných přístupů k rukodělným činnostem v mateřských školách lze najít drobné, ale přesto nezanedbatelné rozdíly. Kromě využívání samotného pojmu řemeslo, jde zejména o důraz na rozvoj výtvarného myšlení a zaměření se na proces tvorby. Je zde také dokázáno, že v...The diploma thesis on the topic Role of crafts in pre-primary education is focused mainly on the examination of two approaches to handcraft activities in kindergartens - polytechnic education and the craft concept of working with materials. The aim od the theoretical part is to present the role of craft activities in pre-primary education through individual chapters that are related to research. The craft concept of working with material is described here as a holistic craft process that is neither strictly technological nor purely artistic, and we should therefore perceive it as an area in which these fields intertwine. The practical part is focused on the research itself. It presents the aims of the thesis, research questions and research methods. The thesis has two main goals: to analyze the examined documents and find in them the differences in the values represented by them and the goals of the given approaches; implement a project in a kindergarten, which will be further described and reflected on by the method of reflective practice. The conclusion of the practical part is mainly devoted to summarizing the results of the research, from which it is known that small, but still significant differences can be found between the goals of the investigated approaches to handcraft activities in...
Keywords:
craft; educational targets; material; polytechnic education; pre-primary education; project method; materiál; polytechnická výchova; projektová metoda; předškolní vzdělávání; výchovné cíle; řemeslo
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/176042