Original title:
Čtenářské zájmy u lidí s Aspergerovým syndromem
Translated title:
Reading interests of people with Asperger's syndrome
Authors:
Melicherčíková, Veronika ; Valešová Malecová, Barbara (advisor) ; Němec, Zbyněk (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá vztahem ke čtení u lidí s Aspergerovým syndromem. Cílem práce je zjistit, jaké jsou individuální čtenářské zkušenosti vybraných lidí s Aspergerovým syndromem. Výzkum se zaměřuje na jejich čtenářské zájmy, prožívání příběhu a motivaci ke čtení. Teoretická část práce charakterizuje autismus, triádu autismu psychologické teorie autismu a Aspergerův syndrom. Dále je popsáno čtení, funkce literatury, čtenářské zájmy a čtení osob na spektru autismu. Praktická část práce se opírá o polostrukturované rozhovory s deseti dospělými lidmi s Aspergerovým syndromem, kteří jsou představeni prostřednictvím kazuistik. Rozhovory jsou analyzovány pomocí otevřeného kódování. Výzkum zjistil, že respondenti čtou knihy různých žánrů, beletrii i odbornou literaturu. Tvoří si různé vztahy k literárním postavám, příběh také emocionálně prožívají. Oceňují zajímavý děj knihy, neobvyklost či vykreslenou atmosféru. Faktory motivace ke čtení jsou relax, hledání životní moudrosti, vzdělávání, pomoc v psychických problémech či v oblasti sociálních vztahů. KLÍČOVÁ SLOVA Čtení. Čtenářský zájem. Autismus. Aspergerův syndrom.This diploma thesis deals with the relationship to reading in people with Asperger's syndrome. The aim of the thesis is to find out what the individual reading experiences of selected people with Asperger's syndrome are. The research focuses on their reading interests, experiencing of a literary story and motivation to read. The theoretical part of the thesis characterizes autism, the autism triad, the psychological theory of autism, and Asperger's syndrome. Reading, functions of literature, reading interests and reading of people on the autism spectrum are also described. The practical part of the thesis is based on semi-structured interviews with ten adults with Asperger's syndrome, who are presented through case studies. Interviews are analysed using open coding. The research found that the respondents read books of various genres, fiction and non-fiction. They form different relationships with literary characters, they also experience the story emotionally. They appreciate the interesting plot of the book, the unusualness or the depicted atmosphere. Motivation factors for reading are relaxation, the search for life wisdom, education, and help with psychological problems or in the field of social relationships. KEYWORDS Reading. Reader interest. Autism. Asperger's syndrome.
Keywords:
Reading. Reader interest. Autism. Asperger's syndrome; Čtení. Čtenářský zájem. Autismus. Aspergerův syndrom
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/177110