Original title:
Komparativní studie Sa'adi Shirazi's chápání edukace a Teorie sociálního učení Alberta Bandury
Translated title:
A Comparative Study of Sa'adi Shirazi's View of Education and Albert Bandura's Social Learning Theory
Authors:
Golestan, Fatemeh ; Šaroch, Jaroslav (advisor) ; Kočí, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The present study examines works of Sa'adi, who renowned Iranian scholars consider to be almost the first teacher in his time, 700 years ago. He taught moral and educational lessons to all Iranian families as a social reformer. He is also considered one of the greatest educational poets of Iran. For a long time, Sa'adi's books were taught in schools before schools came into their present form. The aim of this study is to compare learning theories in two works of Sa'adi, Bustan and Golistan, and the Environmentalist, Albert Bandura's theory of learning. The method of content analysis of Sa'adi's works is utilized to investigate his theories about education, child nature, stages of education, manner of education, purpose of education, child-centeredness, importance of the teacher, teaching method, motivation inheritance and the role of punishment and encouragement in behavior and learning. The findings show that both Sa'adi and Bandura believed in the effect of social environment and observing in learning and behavior, while Bandura advocates the cognitive factors, Sa'adi favors heritage. Keywords: Sa'adi, learning theories, environmental influence, Bandura, content analysis method Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)Tato diplomová práce se zabývá dílem Sa'adiho, kterého významní íránští vědci považují za v podstatě prvního učitele své doby, tedy před 700 lety. Učil morálce, vychovával a vzdělával íránské rodiny jako sociální reformátor. Je rovněž považován za jednoho z největších íránských básníků. Po dlouhou dobu, tedy až do nástupu moderního školství, to byla primárně díla Sa'adiho, která byla vyučována v íránských školách. Cílem této práce je komparovat dvě díla Sa'adiho, Bustan a Golestan, s dílem environmentalisty Alberta Bandury a jeho vzdělávací teorií. Za využití metody obsahové analýzy Sa'adiho děl jsou zkoumány jeho teorie týkající se výchovy a vzdělávání, dětské přirozenosti, fází výchovy, stylů výchovy, cílů a podstaty výchovy a vzdělávání, zaměření se na dítě, důležitosti role učitele, metod učení, motivace a role trestu a podpory ve výchově a učení. Výsledek ukazuje, že jak Sa'adi, tak Bandura věřili v účinnost sociálního prostředí a percepce v učení a výchově. Zatímco Bandura je zastáncem kognitivních faktorů, Sa'adi upřednostňuje tradice. KLÍČOVÁ SLOVA Sa'adi, teorie učení, vliv prostředí, Bandura, metoda obsahové analýzy Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
Bandura; Content Analysis Method; environmental influence; learning theories; Sa'adi; Bandura; obsahová analýza; Sa'adi; teorie učení; vlivy prostředí
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175863